Social trading is in opmars

Op 06/01/16
Deel via

Robinhood wil de beurswereld op zijn kop zetten met een aantal recepten die tot het succes van de sociale netwerken hebben bijgedragen. Zo zou een knop “trade” in de plaats komen van de knop “like” …

Social trading is het toepassen van moderne communicatietools zoals web 2.0 op traditionele tradingactiviteiten. Robinhood is op dit domein toonaangevend met een mobiele app waarmee je via je smartphone rechtstreeks beursorders doorgeeft op de Beurs van Wall Street. In tegenstelling tot zijn concurrenten rekent Robinhood geen enkele commissie aan. Het gebruik van de app is dus volledig gratis.

Robinhood besloot om nog een stap verder te zetten door op trading de formules toe te passen die tot het succes van Facebook hebben bijgedragen. Dat betekent onder andere partnerships aangaan, bijvoorbeeld met:

> Stock Twits, een platform waarop beleggers, traders en ondernemers ideeën uitwisselen en de markttrends volgen, op dezelfde manier als op sociale media;

> Openfolio voor benchmarking van de markten;

> Quantopian, dat voor iedereen voordelige uitgebreide algoritmische trading wil ontwikkelen, wat eerder uitsluitend voor de zwaargewichten uit de sector was weggelegd.

Deze samenwerking met adviesgerichte oplossingen maakt de concurrentie tussen social trading en de traditionele spelers nog heviger. Ze versterkt immers de drie onmisbare kenmerken, met name: de oplossing moet gemakkelijk te integreren zijn, het gebruik ervan moet gratis zijn en vooral, ze moet voldoen aan de reglementaire vereisten die gelden voor tradingactiviteiten.

Het mooiste bewijs dat Robinhood het Facebook-model wil imiteren, is de geplande invoering van een “trade”-knop (denk aan de “like”-knop). De bekendheid van de app zou er dan met sprongen op vooruitgaan, waardoor het klantenbestand zou aangroeien. Toch blijft het de vraag of deze evolutie ervoor zal kunnen zorgen dat het principe van een gratis tool niet langer een utopie is, maar een leefbaar concept op lange termijn.