Een van de grootste problemen van de banken ten aanzien van de sociale media situeert zich … intern. Het is immers vaak niet zo makkelijk om de hogere kaderleden te overtuigen van de voordelen van de sociale platforms. De beste manier om de hardnekkigste weigeraars over de streep te trekken, is door hen enkele voorbeelden van lonende initiatieven te laten zien.
Welke e-marketingverantwoordelijke heeft nog nooit het argument moeten aanhoren dat: «sociale media geen return on investment opleveren»? Die ROI is inderdaad niet altijd meetbaar, vooral niet op korte termijn. Maar zelfs al komt de return er niet meteen in klinkende munt, de sociale media bieden nog heel wat andere voordelen: ‘vermenselijking’ van het merk, verbetering van de klantenrelaties, verhoging van het engagement, … Met de sociale media moeten we meer mikken op kwaliteit dan op kwantiteit. En hoewel velen nog te vaak de neiging hebben om zich te focussen op het aantal fans of followers, beginnen sommigen stilaan te beseffen dat ze via de sociale netwerken vooral kunnen zien wie hun content op prijs stelt, of ze die delen, er op antwoorden. Kortom, we moeten de klanten de dingen aanbieden die zij willen. En soms moeilijke discussies omvormen tot … vrolijke tweets.
Hier vindt u enkele voorbeelden van initiatieven van banken op de sociale netwerken die erg in de smaak vielen en een positieve impact hadden voor de instelling. Amusant detail: de meeste zijn pagina’s over “buitenbankse” activiteiten. Gebruik deze voorbeelden om ideeën op te doen of om … intern te overtuigen.
Op Facebook JP Morgan Chase’s Community Giving Page Barclays Football RBS 6 Nations
Op Twitter TD Canada antwoordt 7d/7 van 6 tot 23 uur op de vragen van klanten. 9 adviseurs zijn online om de klant op een persoonlijker manier te benaderen.
Op Foursquare A priori zouden we van een bank niet meteen verwachten dat ze Foursquare gebruikt. Toch is er één Thaise bank, Kasikornbank, die erin geloofde, en terecht.