RBS, Landbouwkrediet, Barclays,… zorgen voor een nieuwe trend in het banklandschap: de oprichting van sociale netwerken voor kmo’s. Een mooie manier om bij te dragen aan de uitbouw van het economisch weefsel, maar ook om de relaties met dat soort klanten te onderhouden.
Begin 2011 lanceerde Landbouwkrediet in samenwerking met de Ondernemersbeurs « Le Reseau », een soort LinkedIn om ondernemers maar ook investeerders de kans te geven een netwerk op te bouwen, informatie (of advies) te delen op hun wall en zelfs discussiegroepen rond partnershipgebonden thema’s op te richten en eraan deel te nemen.
Vandaag lijkt een sociaal netwerk oprichten voor starters, kmo’s en bedrijfsleiders een nieuwe trend. De voorbije twee weken stortten twee Britse banken zich in het avontuur: RBS met BizCrowd en Barclays met zijn Barclays Connector. De gezamenlijke doelstelling: “Build a better business”.
De Royal Bank of Scotland gaat nog een stapje verder. De bank voegt aan haar sociale netwerk (waar je vragen kunt stellen, de actualiteit van de sector volgen en profielen van andere kmo’s raadplegen), een minibeurs toe. Kmo’s (je schrijft je eigen kmo in op het netwerk, geen individu) kunnen er deelnemen aan aanbestedingen. De aanbiedingen worden gepost in thematische boards – er bestaan er momenteel 66 – waar elke gebruiker van de site een vraag over een service of product kan stellen. Elke board is gelinkt aan een Twitter-account. Zo kunnen kmo’s die belangstelling hebben voor de sector de actualiteit van de board rechtstreeks volgen. Er is ook een scorings- en commentsysteem dat met een natuurlijke controlefilter werkt. Het geheel is gekoppeld aan de zogenaamde openbare sociale netwerken zoals Facebook, Google+ of YouTube.
Op die netwerken verkopen en promoten banken hun producten niet. Het gaat in de eerste plaats om ondernemers met elkaar in contact te brengen, hun visibiliteit te verhogen en ook nieuwe markten aan te boren. Zo willen ze bijdragen tot het ontwikkelen van het economisch weefsel van het land. Dit soort service is ook voor banken een uitstekend middel om hun relaties met en hun imago bij businessklanten te onderhouden. Op lange termijn moet dat lonen...