Verschenen in Les Echos: “Soon zou de antithese worden van de Canada Dry in de bankwereld: het is wel degelijk een bankrekening, maar wil er tegelijk niets mee te maken hebben!” De nieuwe mobiele bank van AXA trekt duidelijk de kaart van de early adopters en wil onze relatie met geld drastisch veranderen.
Alles begon op 26 april van dit jaar. De Franse blogosfeer staat in rep in roer vanwege een teaser. Niemand weet wie erachter zit. De dienst heet Soon, is binnenkort beschikbaar op mobiele dragers en verandert onze relatie met geld. Invloedrijke bloggers krijgen spaarpotten, mistery boxes met een joystick. Ze worden gevraagd naar de site Soon.fr. te surfen, maar daar worden ze met grappige berichten gevraagd om niet verder te gaan … waardoor ze er zeker meer willen van weten. Tot de pagina verdwijnt en plaatsmaakt voor de code van de site. Lees alle details.
AXA wist er een maand lang de spanning in te houden. Op 3 juni stelde het Soon eindelijk officieel voor als “de app van de nieuwe generatie die je relatie met geld ingrijpend zal veranderen”. En we moeten ruiterlijk toegeven dat Soon mobile banking een innoverende touch geeft. Het aanbod is concreet gebaseerd op het openen van een rekening via smartphone. Je moet geen enkel document versturen via de post. Een foto van je identiteitskaart en van een telefoonfactuur die je met je mobieltje doorseint, volstaan. Een week later ontvang je een Visa-kaart. Er is alles aan gedaan om het bancaire aspect zo veel mogelijk weg te moffelen. Ook in de service, het ontwerp en de ergonomie van de app.
Bij Soon raadpleeg je niet je saldo maar je ‘resterende uitgaven’ (een filosofie geïnspireerd op nudge, een soort stimuleringsplatform ontwikkeld in behavioral science dat bedoeld is om deugdelijk gedrag te stimuleren). Het weergegeven bedrag houdt rekening met de uitgevoerde verrichtingen, maar ook met transacties in de toekomst (terugkerende facturen, geplande en ingevoerde aankopen,...) om de klant een reëel beeld te geven van zijn financiële situatie. Een andere grappige en interessante nieuwigheid is de mogelijkheid om een foto en een commentaar of zelfs humeur te koppelen aan elke uitgave. De bedoeling? Zich leuke (of minder leuke) momenten herinneren die gepaard gingen met een aankoop of factuur ;-(
Zinvol is de mogelijkheid om foto’s te maken en op te slaan van facturen of garanties gekoppeld aan rekeningverrichtingen. Zo hoef je ze niet meer te zoeken als je ze nodig hebt! Binnenkort kun je je Soon-rekening ook koppelen aan een PayPal-rekening. Handig om vrienden terug te betalen of terugbetalingen te ontvangen, bijvoorbeeld na een avondje uit. En dat allemaal gewoon met een e-mail.
Houders van een Soon-rekening kunnen elk project ook een globale kostprijs toekennen, de financiering ervan programmeren en de evolutie opvolgen. “Doel is om ervoor te zorgen dat iedereen zijn projecten uitvoert: door ze te visualiseren, heb je meer kans dat ze ook worden uitgevoerd”, vertelt Raphaël Krivine, directeur rechtstreekse klanten en coördinator van het project, aan Les Echos.
Het opzet van Soon is bescheiden en progressief – geen reclamecampagne of promoties. De dienst is nog niet operationeel en zal worden aangeboden volgens het principe ‘wie eerst komt, eerst maalt’. De bedoeling is om surfers in een positie van early adopters te dwingen. De lancering is gepland ‘wanneer Soon helemaal klaar is’, maar waarschijnlijk wordt het september en komen er verschillende golven. De app zal gratis te downloaden zijn in de App Store en Google Play. De commerciële inhoud van Soon – tarieven van de kaart, opvragingskosten, spaarformules, enz. – liggen nog niet vast.
Zowat 125.000 jongeren worden jaarlijks klant van AXA France. Dankzij het nieuwe aanbod hoopt de verzekeraar zijn omzet met 30% te zien stijgen.