Financiële educatie, ludieke ervaring en mobiele app: dat zijn drie vliegen in één klap voor WhyMoolah, een spelletje dat gefinancierd wordt via crowdfunding.
De in Singapore gevestigde start-up PlayMoolah richt zich tot een vaak vergeten doelpubliek wanneer het gaat over het verstrekken van financieel advies: de jongvolwassenen. Vandaar het idee om het spel WhyMoolah te creëren. Het concept wordt uitgelegd in een filmpje met als titel ‘Ons leven in Singapore’. He spelletje zelf is een ‘simulatie van het leven’ waarbij de speler geconfronteerd wordt met situaties waarin hij of zij belangrijke financiële beslissingen moet nemen voor de toekomst.
De toepassing werd dan wel gecreëerd in Singapore, ze is in eerste instantie toch gericht op de Amerikanen en het miljard dollar dat de studenten boven het hoofd hangt door de kredieten die ze hebben afgesloten om hun hogere studies te bekostigen. De CEO van PlayMoolah legt haar specifieke situatie uit in een filmpje, toen ze naar Californië trok om er in volle financiële crisis haar studies aan te vatten. Het was namelijk haar bedoeling de houding van de Amerikanen tegenover het beheer van hun geldzaken ingrijpend te veranderen voor ze in het beroepsleven stappen. Zowel op het vlak van sparen en investeren als voor uitgaven en omgaan met kredieten.
Hebt je een Amerikaanse iTunes-account, dan kun je de app voor iPad nu al downloaden. In de Belgische App Store is hij nog niet beschikbaar. Idem dito voor Android via Google Play. De start-up wilhet concept ook als white label ook aan banken en credit unions verkopen in de Verenigde Staten.