Splunge Alert, de app waarmee je minder uitgeeft

Op 16/06/16
Deel via

Je komt in de buurt van je favoriete boetiek en je smartphone doet ting! Een berichtje: “Ga niet binnen, je zal hier te veel geld uitgeven. Vanwege ... je bank!” Heel normaal, want je hebt de Splunge Alert-app gedownload.

Een van de grote trends van mobiel bankieren is het uitsturen van een tips om je persoonlijke financiën beter te beheren. Zoiets heet PFM of “personal financial management” en is vooral gericht op jongvolwassenen.

De recent gelanceerde app Splunge Alert voor iPhone en Android is op dit domein een primeur. De Amerikaanse Ally Bank, die online actief is, test ze momenteel bij een beperkt aantal klanten. Ally vindt dat “shopping” niet samengaat met “saving” of sparen. Ze ontwikkelde daarom een app die klanten waarschuwt tegen impulsaankopen (“to splurge” in het Amerikaans Engels).

Hoe werkt Splunge Alert?

Dankzij geolokalisatie merkt de app het als je in de buurt komt van “gevaarlijke” plekken, dat wil zeggen winkels en boetieks waar je eerder al verscheidene aankopen hebt gedaan. Zodra zo’n “risicoplek” op je weg ligt, krijg je een melding dat je beter op je stappen terugkeert om ondoordachte uitgaven te vermijden.

Momenteel komt Splunge Alert alleen in actie op plekken waar de klant al eerder is geweest, maar later komt er ongetwijfeld een collectieve database. De sociale dimensie is immers een van de origineelste aspecten van de app. Als Ally-klant kan je tot vijf vriend(inn)en opgeven die eveneens een waarschuwing ontvangen als jij onverantwoorde kosten dreigt te maken. De bedoeling is dat zij je overtuigen om aan de verleiding te weerstaan. Het is namelijk veel makkelijker om bij je goede voornemens te blijven als je er niet alleen voorstaat, en je vriend(inn)en je steunen.

Om de nieuwe app te promoten ging Ally Bank in zee met Drew Scott, een Amerikaanse tv-beroemdheid (bekend van “Property Brothers”). De onderstaande video toont op een grappige manier hoe nuttig de app is voor al wie een gat in zijn portefeuille heeft.



Ook een blog over sparen draagt bij aan de bekendheid van de app. De tips uit de blog worden op alle sociale media van de bank overgenomen.