Hoe verhoog je je visibiliteit in de sociale media en gebruik je ze om je klantenrelatie te verbeteren? Bijvoorbeeld door de Foursquare Day te sponsoren. Dat deed de Indiase bank Kotak op 16 april. Het resultaat? 16 april is al voor het vierde jaar op rij de Foursquare Day (of 4sqday voor niet-ingewijden). Het sociale netwerk werd niet op die dag boven de doopvont gehouden, al was de keuze voor 16 april geen toeval: vier tot de tweede macht (four square) = 16, dus 16/4. CQFD.
Foursquare Day is dé gelegenheid voor alle leden van de community om deel te nemen aan allerhande evenementen (feesten, conferenties, sportieve of sociale challenges, enz.) of te profiteren van speciale aanbiedingen. Voor bedrijven is het ook een buitenkans om acties op touw te zetten om hun klanten een ‘experience’ te bezorgen en/of potentiële klanten aan te trekken. Als je weet dat de foursquare®community meer dan 30 miljoen leden telt, dan kun je hier wel iets mee. Op de specifieke site voor de 4sqday staat ook een post over hoe deelnemen aan de Foursquare Day als merk…
India telt 6 % van alle foursquare®-gebruikers (België 0,7 % of ongeveer 210.000 mensen). De kansen die het geolocatienetwerk biedt, laten Indische merken dus niet koud. Zo nam Kotak Mahindra Bank dit jaar deel aan events van de Foursquare Day in Mumbai en Bangalore die ze ook sponsorde.
In de loop van de dag kon iedereen inchecken in de kantoren van de bank, badges winnen en ‘mayor’ worden, wat goodies en drankjes opleverde. Om de actie te promoten, gebruikt Kotak ook Twitter en Facebook.
Op haar Twitter-pagina creëerde de Indische bank een specifieke hashtag (sur ce mot faire renvoi vers l’article consacré au hashtag) (#KotakBankMayor) om buzz en belangstelling te creëren rond haar foursquare-campagne en organiseerde ze een quiz met kortingbonnen en speciale acties. Op Facebook verschenen in de loop van de dag regelmatig updates over de 4sqday-actie.
De resultaten? Het aantal likes op de officiële foursquare®-pagina van de bank verdubbelde op één enkele dag. De kantoren zagen het aantal check-ins op de dag van het event met tien vermenigvuldigen. De bank zelf toonde dat ze zich op de sociale netwerken kan bewegen en meette zich een ‘cooler’ imago aan.
Ook BNP Paribas Fortis vierde de 4sqday. Voor elke check-in in een kantoor op 16 april kreeg de gebruiker een bericht als bedankje. Geen prijzen te winnen, maar wel een knipoog naar de fans van foursquare® op deze verjaardag