Tab, mobiel betalen voor reizigers

Op 19/10/15
Deel via

Een smartphone-app maakt het voor reizigers in het buitenland eenvoudiger en voordeliger om te betalen. Maak kennis met Tab.

Eigenlijk is het tegenstrijdig: mensen hebben nog nooit zoveel gereisd en de vervoermiddelen worden steeds betaalbaarder voor de meesten onder ons, maar in het buitenland blijft het een heel avontuur om zelfs kleine bedragen voor een aankoop of service neer te tellen.

Hoe komt dat? Enerzijds hebben veel handelaars niet graag dat je met een kredietkaart betaalt, anderzijds zijn de consumenten het beu om in het buitenland hoge kosten te betalen voor transacties in de lokale munt of om geld uit de muur te halen.

Tab, een start-up door de accelerator Y Combinator, is bedoeld om dit probleem op te lossen. Paradoxaal genoeg heeft nog geen enkele financiële sector zich tot nu toe hierover gebogen.

Het model bestaat uit twee delen die elkaar aanvullen: een incasso-infrastructuur en een universeel betaalmiddel. De grootste moeilijkheid bestaat erin om de partijen te overtuigen om het model al te gebruiken als het nog in ontwikkeling is. Hiervoor stelt Tab een eenvoudig en toegankelijk instrument voor: een app. Die maakt betalingen via een netwerk of een bankkaart mogelijk.

Tab beperkt drastisch de commissies: 1% van het bedrag van de transactie (traditioneel is dit 6 of 7%). Maar Tab breekt nauwelijks door, want de commissie op de aankoop is weliswaar beperkt, maar duidelijk zichtbaar. Terwijl de kosten met een klassieke kaart niet bij de aankoop, maar pas achteraf aan het licht komen, hoewel ze dus veel hoger liggen.

Tab zorgt ook voor een radicale evolutie in de kostenverdeling: het is enerzijds Tab zelf die als tussenpersoon de wisselverrichtingen voor zijn rekening neemt, wat de kosten beperkt, terwijl anderzijds de consument het grootste gedeelte van de kosten betaalt, op transparante wijze, zodat de handelaars hun winst veiligstellen. Hiermee mikt Tab vooral op de groeimarkten. Een mooi voorbeeld van innovatie ten dienste van de handel.