Tappy, mascotte van mobiele betalingen

Op 23/01/15
Deel via

Softcard, de dienst voor mobiele betalingen van drie Amerikaanse mobiele operators, maakt reclame met een mascotte: Tappy.

Aanvankelijk heette Softcard ISIS. Het bedrijf werd opgericht door drie Amerikaanse operators, AT&T, Verizon en T-Mobile en lanceerde in 2010 de “Isis mobile wallet” … Maar het succes bleef uit. Omdat de productnaam te veel leek op de afkorting van de Islamitische staat, koos de joint-venture eind 2014 voor het merk Softcard.

Maar dat moet natuurlijk bekendheid krijgen! Om een nieuwe flop te vermijden dacht Softcard aan een mascotte. Een leuk figuurtje dat de Amerikanen zou uitleggen dat ze zeker niet alleen Apple Pay hebben om mobiel te betalen!

En de mascotte lijkt aan te slaan. Tappy is al heel populair op YouTube, de sociale media en de Amerikaanse tv-zenders. In een grappig filmpje legt Tappy uit hoe een transactie met Softcard verloopt.



 Alles goed en wel, maar ondanks de inspanningen van Tappy om het publiek te overtuigen dat ze Softcard moeten gebruiken, blijft er nog een groot probleem. Want Softcard heeft geen toegang tot de NFC-chip. Die blijft voorbehouden aan … Apple Pay. De doelgroep breidt ondertussen wel uit. Softcard is binnenkort compatibel met 60% van de smartphones die in de VS in omloop zijn (buiten de iPhone), met name Android, Windows Phone en, inderdaad, ook nog BlackBerry. Met de mobiele app voor Android en Windows Phone kan je niet alleen betalen, maar ook klantenkaarten verzamelen. Er is een overeenkomst met Chase, Wells Fargo en American Express, inclusief voor de prepaid kaarten van Serve.

Eigenlijk zit het nog een beetje ingewikkelder in elkaar. Mobiele operators aanvaarden niet zomaar elk toestel en er is dus een mobiele Softcard-app per operator. Klanten van virtuele operators (MVNO) kunnen Softcard niet gebruiken. Heel complex dus en je begrijpt waarom deze speler niet zomaar doorbreekt. Tappy heeft dus nog werk voor de boeg!