Te veel kleine banken laten de sociale media links liggen

Op 02/06/14
Deel via

Sommige kleine banken aarzelen om hun aanwezigheid op sociale netwerken uit te bouwen. Onterecht, zo blijkt. Kijk even mee waarom en hoe ze het moeten aanpakken.

Redenen genoeg om kleine banken aan te moedigen om mee te spelen op de sociale media. De vreselijke wintertoestanden in de Verenigde Staten zijn daar een prachtig voorbeeld van, zoals de American Banker ons toont. In dat geval kunnen realtimeplatformen een heel groot voordeel bieden. Een voorbeeld: de bank BBVA Compass publiceerde deze tweet op 13 februari. Ze leukte de tweet op met een foto en legde de klanten uit dat sommige kantoren in Alabama iets later zouden opengaan door de weersomstandigheden.

Banken kunnen hun opwachting op de sociale media voorbereiden door de 5 regels in acht te nemen van de FFIEC (Federal Financial Institutions Examination Council) uit de Verenigde Staten:

1. Bepaal doelstellingen voor de sociale media (naast gewoon ‘aanwezig’ zijn mogen ze de ‘waaromvraag’ niet uit de weg gaan);

2. Maak een bestek op van de socialemediastrategie (elke bank heeft een eigen strategie);

3. Creëer een contentplan en een proces voor de goedkeuring van posts (om te vermijden dat je in een grijze zone terechtkomt wat de bankregulering betreft);

4. Zorg ervoor dat de technologie het mogelijk maakt de doelstellingen van het bedrijf te realiseren en zijn verplichtingen na te komen;

5. Stel een charter op om te zorgen voor een gemeenschappelijk referentiekader voor het gebruik van sociale media.

Merken als RedBull of Virgin tonen hoe het moet op de sociale media, terwijl te veel retail- en investeringsbanken al te vaak proberen om van zich te laten spreken op Twitter en Facebook. Wie herinnert zich niet het flagrante misbruik door Mastercard tijdens de Brit Awards. Het bedrijf had journalisten die het event op Twitter coverden, gevraagd om een reclamehashtag te gebruiken (#PricelessSurprises).