Top 100 van banken op de sociale netwerken

Op 24/02/14
Deel via

Welke financiële instellingen prijken bovenaan de rangschikking als het over sociale netwerken gaat? The Financial Brand stelde een ranking op van alle banken ter wereld die in het Engels communiceren. De cijfers van sommige banken zijn gewoon weg om van te duizelen.

De Top 100 van de banken op Facebook, Twitter en YouTube voor het laatste kwartaal van 2013 werd gepubliceerd door de site The Financial Brand. De rangschikking kwam als volgt tot stand:

- 1 punt per 1.500 ‘Likes’ op Facebook - 1 punt voor [‘Talking About’ op Facebook] x ['Engagement Rate' op Facebook] ÷ 20 - 1 punt per 500 volgers op Twitter - 1 punt per 1.000 verzonden tweets - 1 punt per 15.000 views van YouTube-filmpjes - 1 punt per schijf van 50 YouTube-abonnees

Een score van 20 was ditmaal de minimumvereiste om in de Top 100-ranking voor te komen. De ingezamelde gegevens betreffen de activiteit tussen oktober en eind december 2013. De Verenigde Staten zijn dominant aanwezig in de top 5:

1. Bank of America (USA): 1.481.401 likes op Facebook, 245.207 followers en een score van 2.568 2. Chase (USA): 3.754.905 likes, 22.276 followers en een score van 2.564 3. Capital One (USA): 2.917.273 likes, 84.721 followers en een score van 2.372 4. ICICI Bank (India): 2.608.044 likes, 11.257 followers en een score van 1.905 5. Wells Fargo (USA): 604.795 likes, 69.268 followers en een score van 1.836

Verrassing: op stek 9 staat de GT Bank uit Nigeria. Crédit Suisse prijkt op plaats 12. NatWest en HSBC staan respectievelijk 18de en 19de. In de rangschikking komt geen enkele Belgische bank voor.

De Financial Brand erkent dat de ranking voor een stuk subjectief is, maar benadrukt wel dat er voorzichtig te werk is gegaan om “de relatieve waarde van elk sociaal medium te weerspiegelen door zich te baseren op de waarden en gemiddelden in de financiële sector, maar ook op de moeilijkheid of het gemak dat vereist is om het publiek te laten groeien op elke communicatiekanaal.”

Banken die nog niet geregistreerd zijn, kunnen zich hier inschrijven. Enige voorwaarde: communiceren in het Engels.