Jongeren wegwijs maken in de financiële wereld dankzij Facebook. Dat is wat de Braziliaanse bank Itau voor ogen heeft met een interactief virtueel spelletje op Facebook.
Kinderen de waarde van geld bijbrengen, uitleggen wat een bank is en hoe je spaart. Een educatief aspect dat ook aan banken niet ontsnapt. Sommige banken geven brochures uit, andere wijden een deel van hun website aan deze vragen, organiseren infosessies op scholen of geven tips aan jongeren via hun Facebook-pagina.
In het tijdperk van de sociale media komen er ook initiatieven die nog net iets meer interactiviteit bieden. VISA Canada heeft pas het videospelletje La Cité argentée uitgebracht voor de leeftijdscategorie 7-12 jaar. Bedoeling van het spelletje is dat het kind een doel heeft waarvoor het geld moet sparen. Het moet verleidingen weerstaan en de juiste beslissingen nemen. Dit soort ‘serious games’ is niet nieuw, maar tot voor kort wel eerder het prerogatief van particuliere verenigingen dan van banken of emittenten van kaarten.
De Braziliaanse bank Itau gaat zelfs nog een stapje verder, want zij wil jongeren inwijden in het traden. Hiervoor heeft de bank Fun Trade ontwikkeld, een interactief spelletje op Facebook. De beursprestaties van de spelers hangen onder ander af van hun social sharing tijdens het spel. Een manier om de virale campagne van de bank een boost te geven. Achter het spelletje zit ook een beloningssysteem. Itau heeft ervoor gezorgd dat het spelletje even eenvoudig is andere beroemde games zoals Farmville. Met dit initiatief wil de Braziliaanse bank zich positioneren als ‘opvoeder’, een imago dat de bank moet helpen om het vertrouwen en de loyaliteit van haar klanten te winnen. In deze video verneemt u alles over het spel.
Een laatste voorbeeld, weliswaar voor een iets ouder publiek, is InvestorVille, een spel ontwikkeld door de Commonwealth Bank van Australië om te leren investeren in huurwoningen. Huurwoningen kopen, verhuren, doorverkopen, lenen, inrichten, herstellen,… met dit spelletje is het allemaal mogelijk. En ook hier speelt u via uw Facebook-account.