Tal van ondernemingen proberen zich van hun concurrenten te onderscheiden door aan sociale marketing te doen. Van de meest vooruitstrevende onder hen is Tumblr momenteel de nieuwe bondgenoot. En dat is... een blog? Een sociaal netwerk? Is het een nuttige aanvulling bij een traditionele blog of zonder meer een vervanger ervan?
Tumblr is een platform voor het publiceren van content met een sociale doelstelling. In de Verenigde Staten bevindt het zich in de Top 15 van meest bezochte sites. Bij de overname in augustus door Yahoo! waren bij Tumblr maar liefst 130,5 miljoen blogs gehost. Het netwerk biedt de mogelijkheid om eender welk soort van inhoud op een snelle, efficiënte en moeiteloze manier te delen (citaten, foto’s, artikels, muziek, video’s). Iets op Tumblr zetten doet men via een vereenvoudigde beheersinterface op de computer maar het kan ook met een mobiele app, beschikbaar voor iPhone, iPad, Android, Windows Phone, BlackBerry...
Heb je een Tumblr-pagina aangemaakt, dan kan je daar de naam van je onderneming aan verbinden (blog.mijnbedrijf.be). Die optie is gratis. Documentthema’s helpen je om het uitzicht van je Tumblr-pagina te personaliseren en aan te passen aan de look and feel van de website van de onderneming. Sommige daarvan zijn gratis, andere betalend.
Aangezien Tumblr ook een sociaal netwerk is, heb je de mogelijkheid om andere blogs te volgen die dezelfde thema’s behandelen als de jouwe. Je kan lezers ook voorstellen om je te volgen en zelf bij te dragen tot het uitwerken van de inhoud. Een reblogoptie (overnemen van artikelen van andere sites, door inhoud te delen) leidt ertoe dat de inhoud die u publiceert sneller viraal wordt.
Het sociale aspect verplicht tot een zekere regelmaat, opdat je lezers en volgers geïnteresseerd zouden blijven in wat je publiceert. Tumblr is in de eerste plaats een manier om in contact te blijven met je klanten en fans, min of meer zoals via een Facebookpagina.
Enkele tips voor een goede start:
- Denk in termen van content curation; - deel meer dan je publiceert; - de meeste gebruikers zijn jonger dan 34 jaar: let erop dat je hun taal spreekt; - beantwoord de vragen die je via het platform worden gesteld.
De vraag blijft of je nu beter voor een Tumblr kiest, voor een blog of voor de beide. De inhoud van een Tumblr is visueler dan een klassieke weblog van een onderneming. De beide soorten blogs kunnen bovendien volledig complementair zijn: enerzijds een blog om er de ‘corporate’ content te posten (persberichten, studies) en anderzijds een Tumblr om je merk bij het grote publiek te activeren. Wil je een perfect geslaagd voorbeeld, ga dan naar de Tumblr van Vimeo, het platform voor de uitwisseling van videobeelden. Bovendien is hun Tumblr ook nog eens perfect geïntegreerd in de rest van de website.