Een hebbeding kopen (en betalen!) op Twitter in minder dan 140 tekens? Vanaf nu kan het! AmEx en Twitter hebben zopas het systeem ‘pay by tweet’ boven de doopvont gehouden. Nicheproduct, heuse revolutie of nakende flop? De meningen zijn verdeeld. Met hun partnership willen American Express en Twitter iets ontwikkelen wat je zou kunnen omschrijven als een ‘aankoopdienst’ op het sociale netwerk. Bedoeling is dat je even makkelijk iets koopt als dat je iets post. Op de lanceringsdag, 11 februari, was een geschenkbon van AmEx het enige wat je kon kopen. De dagen daarna kwamen er andere producten bij: de Kindle Fire van Amazon, de spelconsole Xbox 360 van Microsoft, een fototoestel van Sony...
Hoe dit concreet werkt? Stap 1: registreer je kaart (een kaart van AmEx uiteraard) op de site sync.americanexpress.com/twitter. Stap 2: twitter en kernwoord dan overeenkomt met het voorwerp dat je wil kopen, voorafgegaan door de alombekende hashtag (#). Je krijgt dan een bevestigingsbericht op Twitter met een kernwoord dat je dan moet twitteren binnen het kwartier om de transactie te valideren. Ingewikkeld? Bij concurrent PayPal wilden ze officieel geen commentaar kwijt. Maar volgens een artikel op de website van het Franse magazine ‘Challenges’ lacht PayPal in zijn vuistje. De site citeert zelfs een werknemer: “Hun ding is logge machine: je hebt een kernwoord nodig, een bevestiging, je moet nog een kernwoord intikken,… Bij ons klik je gewoon op een knop en de transactie gaat door. Poepsimpel en direct.”
Bankiers vinden dat ‘pay by tweet’ een nicheproduct is en dat de echte revolutie er komt door te betalen via de SIM-kaart van onze smartphones, de elektronische portefeuille van de toekomst om contactloos te betalen. De NFC-technologie is al een tijdje klaar, maar dat kan jammer genoeg niet gezegd worden van de NFC-betaalterminals. Je vindt ze niet overal en het lijkt de mensen onverschillig te laten...
Twitter zal niet meteen profiteren van de transacties die via zijn platform verlopen. AmEx heeft de technologie ontwikkeld. Dit nieuwe aankoopsysteem kan Twitter wel meer adverteerders opleveren. In de hoop hun producten te verkopen, zullen merken ongetwijfeld reclame maken om de ‘twitteraar-consument’ over de streep te trekken (Twitter telt momenteel iets meer dan 200 miljoen gebruikers). De strategie is ook lonend voor de adverteerder, want als hij een betaling uitvoert op Twitter zal de gebruiker daarover berichten aan zijn abonnees. En dat is een nieuwe vorm van promotie voor het gekochte product. Bij Twitter zijn ze er ten andere van overtuigd dat de handel een van de redenen zal zijn waarom adverteerders het platform zullen beginnen te gebruiken.
Op termijn kan het systeem betalend worden en heel wat inkomsten genereren. Twitter hoopt op die manier zijn omzet in 2013 te verdubbelen. In 2012 werd die omzet geraamd om 350 miljoen dollar. Net goed voor de beursgang die verwacht wordt in 2014.
Momenteel is de service enkel toegankelijk voor houders van een AmEx-kaart die in de VS wonen. De technologie is flexibel en multi-inzetbaar op andere markten (een planning is er nog niet) of platformen. Er wordt gedacht aan Facebook, Foursquare en de service Xbox Live van Microsoft. Kwestie van wat apps, spelletjes en zelfs films te kunnen aanschaffen.