Tweets en posts bij de Bank of England

Op 27/02/15
Deel via

De doodernstige Engelse centrale bank gebruikte tot nu toe vrij traditionele instrumenten om de gezondheid van de economie te meten en de interestvoeten vast te leggen. Voortaan neemt ze ook haar toevlucht tot de sociale media om de tijdgeest te bepalen.

De Britse centrale bank stelde een nieuw team samen dat met specifieke methodes het internet en de sociale media gaat scannen om de polsslag van de nationale economie te meten. Met andere woorden: zoekopdrachten op Google en Bing en status-updates op Facebook kunnen voortaan de referentie-interestvoet beïnvloeden.

Andy Haldane, Chief Economist van de Bank of England, heeft de leiding over het programma. In een interview met de zender Sky News legde hij uit dat de resultaten nauwkeurig zijn als je niet alleen de traditionele indicatoren gebruikt, maar ook niet-conventionele data analyseert. Het gaat dan bijvoorbeeld over mensen die een baan zoeken op het internet of de prijs van de online verhandelde goederen en producten. Dit zijn volgens hem relevante gegevens om respectievelijk de werkloosheidsgraad en de inflatie te meten.

En wat nog opzienbarender is: de taskforce analyseert ook hoe mensen zich uitdrukken op de sociale media om beter de toestand op sommige financiële markten in te schatten. Deze evolutie bij de centrale bank sluit mooi aan bij de huidige trend van “big data”, waarbij gigantische hoeveelheden digitale gegevens worden vergaard en ganalyseerd. De klassieke databasetechnieken raken zo in onbruik.

 “De officiële statistieken zijn niet meer zo betrouwbaar als vroeger. De analyse van internetinformatie geeft ons een veel correcter beeld van wat er zich op dit ogenblik afspeelt”, aldus Andy Haldane.