In Frankrijk pakt de Banque Postale uit met “Les Twittoriels”, een reeks innoverende tutorials op Twitter, ook wel “twittorials” genoemd. De korte video’s beantwoorden heel eenvoudig vragen over bankproducten. Is dit een geniaal idee?
De meeste bedrijven, ongeacht de sector waarin ze actief zijn, moeten de relaties met hun klanten helemaal omgooien om rekening te houden met de technologische evolutie.
De Franse Banque Postale heeft dat goed begrepen: ze biedt een nieuwe tool aan op de sociale netwerken, al vele jaren een van haar geliefkoosde werkterreinen. Zo ontwikkelde de Banque Postale bijvoorbeeld een klantenservice op Vine en een marketingcampagne waarin de hashtag centraal staat. Daarbij is het altijd de bedoeling om sneller te reageren en toegankelijker te zijn voor klanten.
Momenteel ontwikkelt de groep op Twitter een tool die op het web heel geliefd is: tutorials. Sociale netwerken vereisen een specifiek formaat, dat de bank hanteert om het brede publiek vertrouwd te maken met allerlei onderwerpen zoals sparen, bankkaarten of mobiel betalen. Het is de bedoeling om een eerste contact tot stand te brengen, op een dynamische en speelse manier (als in een tekenfilmpje). Consumenten die meer informatie wensen, krijgen die via een link naar het betrokken product.
De Banque Postale bouwt aan een duurzame relatie met haar klanten, leert ze iets bij en creëert stap voor stap een echte social community, waarin ze haar kernwaarden (toegankelijkheid, eenvoud en innovatie) beter dan ooit kan verspreiden. De bank hoopt dat de contacten in die community tot hechte en duurzame relaties met de klanten leiden.