Terwijl veel spelers nog werken aan een oplossing om te betalen met je smartphone, biedt Uber al een end-to-end systeem. Daar kunnen ApplePay en de anderen nog wat van opsteken!
Het betaalmodel “à la Uber” begint school te maken. Het bedrijf dat er zich op toelegt om mobiele internetgebruikers in contact te brengen met privéchauffeurs is erin geslaagd om het gebruik van een “taxi” makkelijker, sneller en natuurlijker te maken. Het trucje dat daarvoor zorgt? Je hebt geen cash of bankkaart meer nodig, alles verloopt via de mobiele app. Betalen kan niet eenvoudiger zijn.
Hoe ging het dan vroeger? Je moest een taxibedrijf bellen, wachten aan de telefoon en vooral wachten tot er een taxichauffeur vrij was. Dankzij Uber, Djump en een paar andere bedrijven is een taxirit versieren stukken eenvoudiger geworden: start de app, voer een geolokalisatie uit, bestel een auto, volgt het parcours op de kaart, betaal, ontvang een ticket via e-mail en een verzoek om de chauffeur te evalueren. Alles gaat mobiel, van bestelling tot betaling.
Het voordelige en eenvoudige systeem is al uitgegroeid tot een model voor de sector. In de Verenigde Staten werd het al vaak gekopieerd: Lyft (transport), Shyp (pakjes versturen), InstaCart (thuisleveringen) en zelfs OpenTable. De app om een tafel in een restaurant te reserveren biedt je ook de mogelijkheid om je maaltijd te betalen zonder dat je de rekening vraagt. Die komt automatisch toe op je smartphone zodra je klaar bent.
Dat het “Uber-model” voordelen biedt voor wat het betalen betreft, is overduidelijk. Zo hoeft niemand zich nog af te vragen hoe de taxirit zal betaald worden: cash (meestal) of via een bankkaart (op verzoek). Natuurlijk is er nog altijd een soort taximeter. Uiteraard bepaalt die nog altijd de prijs van de rit. Maar het betaalmiddel is bekend vóór de rit is besteld en het ticket ontvang je elektronisch.
In een interview met The Financial Brand legde de Amerikaanse zakenman Gary Vaynerchuk uit waarom hij al in een vroege fase had besloten om te investeren in Uber: “Uber verkoopt geen transportdienst. Uber verkoopt eigenlijk tijd. Zij hebben begrepen dat het gemakkelijker is om via je telefoon te betalen, vooral als je die zelfs niet uit je zak moet halen.”