Investeren in sociale netwerken vergt niet alleen tijd, maar ook financiële en menselijke middelen. Logisch dus dat een bedrijf ongeacht zijn activiteit (of grootte) een return on investment verwacht.
Die ROI op sociale media meet je niet zoals voor een klassieke reclamecampagne. Het ligt wat ingewikkelder. Volgens een onderzoek van Marketing Sherpa denkt 6 % van de bedrijfsleiders dat het onmogelijk is om een ROI te realiseren via social marketing. Deze animatie toont het resultaat en laat ook de methodes zien die marketeers gebruiken om het succes van hun campagnes te meten op sociale media.
Sommigen zijn dan wel sceptisch, toch zouden er volgens Social Examiner 5 goede redenen zijn om uw ROI op sociale media te berekenen. Lees meer.
Hoe die ROI actualiseren? Dat is de vraag. Enkel focussen op de ‘likes’, fans of followers is niet voldoende. Dit aantal betekent nog niet dat ze ook iets ‘doen’ met uw inhoud. U moet nog andere prestatie-indicatoren in aanmerking nemen: de zichtbaarheid van uw inhoud, de invloed ervan, het engagement (de interactie tussen het bedrijf en de community), de conversie (in commerciële contacten) en de verkoop. Een artikel dat onlangs op ClickZ verscheen, heeft het over 14 maatregelen om uw return on investment op Facebook, Twitter en andere sociale media op een efficiënte manier te meten. Sudha Jamthe, social media strategist bij eBay, somt aan de hand van voorbeelden drie van de vijf meetsystemen op die volgens haar de meest nauwkeurige informatie opleveren.
Kunt u de ROI meten, dan wilt u natuurlijk ook weten hoe u hem (nog) kunt verbeteren… We schotelen u 5 ideeën voor om mee te beginnen.