Vine, dat is Twitteren met beelden. De 140 tekens hebben gewoon plaats geruimd voor 6 seconden beeld en geluid, een soort microclip in lus. Een makkelijk formaat om te verspreiden en te delen dat snel zou kunnen uitgroeien tot een krachtige marketingtool.
Vine is een video-app die Twitter enkele maanden geleden op de markt bracht. Hij is beschikbaar voor iPhone en Android. Een filmpje maken van maximaal 6 seconden is kinderspel (in één muisklik). Enkele seconden volstaan om sterk ideeën mee te geven en de aandacht te trekken. Kortom, een ideale, eenvoudige en betaalbare tool die perfect geschikt is om merken meer visibiliteit te geven.
De bijzonderheid van gedeelde video’s op Twitter en Facebook via Vine is dat ze in een loop draaien, net als een geanimeerde gif (maar met echte beelden en geluid). Ze komen terecht in de stream van je followers, die kunnen reageren.
Vanuit marketingoogpunt kun je deze ‘made in Vine’ videoclips gebruiken op verschillende manieren:
> Voor de ‘Tweasing’ van een nieuw product of dienst bijvoorbeeld. Kleine tip: je kunt niet alles zeggen in 6 seconden. Beperk je tot één of maximaal drie opvallende kenmerken van je product of service. En moedig je klanten aan om hun eigen clips te publiceren waarin ze het product belichten. Dit is vergelijkbaar met wat Hello Bank doet! deed op haar eerste evenementen. Om de Vine-video's van Hello Bank! te ontdekken, download de Vine-app op je smartphone of tablet en voer "Hello Bank! België" als zoekopdracht uit.
> Tonen wie je bent. Zo sta je dichter bij je klanten. Een klein dynamisch filmpje om je team voor te stellen, een blik achter de coulissen van het bedrijf of een evenement. Het is een manier om een bevoorrechte relatie en een vertrouwensband op te bouwen met de consument.
> Wedstrijden organiseren. Door je followers en klanten nog eens uit te nodigen om korte filmpjes te maken waarin ze je producten of diensten in de schijnwerpers plaatsen.
> Je publiek betrekken. Deel grappige filmpjes die een emotionele band creëren met je publiek en voor virale marketing zorgen. Blijf echter trouw aan je imago, maar hang een ander beeld op van je bedrijf.
> Je fans promoten. Filmpjes van je fans retweeten die jouw producten of merk in de schijnwerpers plaatst, is een goede manier om ‘dank u’ te zeggen en dus een band met hen te creëren.
Vine gebruiken vraagt natuurlijk een contentstrategie, net als voor elk sociaal medium. Al is Vine zeker ook uitgegroeid tot een nieuw platform waar fans zich uitdrukken en waar je fans aan je merk kunt binden. Ook nog nu de concurrentie stappen onderneemt … Facebook biedt weerwoord door enkele weken geleden een identieke service op Instagram te lanceren (hier duren de filmpjes 15 seconden). Google heeft dan weer YouTube Capture. Om zich te onderscheiden van de rest heeft Vine onlangs nieuwe functionaliteiten aangekondigd.
Vine in jouw marketingstrategie? Kort overzicht van nog meer tips.