Geen twijfel mogelijk: je bankier zit binnenkort verstopt in je smartphone. Daar zit Teneo voor iets tussen, de jongste uitvinding van Artificial Solutions. Teneo is een echte virtuele adviseur die intelligente gesprekken kan voeren met een klant.
iPhone heeft Siri en met Google Now, Dragon en SayIT worden al tal van intelligente personal assistants ontwikkeld die een mobiele terminal en een menselijk wezen met elkaar doen praten. Zo kun je met Talking Bills je geldzaken mondeling regelen via je smartphone. En voor mobiel bankieren is er nu Artificial Solutions, een editor gespecialiseerd in ‘natuurlijke’ dialogen. Artificial Solutions spitst zich toe op de relatie tussen de onlinebank en de klant door stemondersteuning toe te voegen aan zijn mobiele app, die meer en meer de rol van virtueel bankkantoor vervult.
De editor ontwikkelde Teneo, een virtuele adviseur die gespecialiseerd is in bankzaken. Wat hij allemaal kan, zie je in dit filmpje.
De demo is gemaakt met een mobiele app op een Windows Phone-terminal. De gebruiker kan bijvoorbeeld het saldo van zijn rekening opvragen of zijn uitgavenlimiet en kaskrediet. Bovendien kan hij geld overschrijven van de ene rekening naar de andere.
Aan die basisfuncties voegt Artificial Solutions contextuele analysecapaciteiten toe. Die helpen de klant en diens behoeften en gewoonten beter te kennen. Naargelang van zijn antwoorden, kan de bank dan haar relatie met en aanbod voor de klant aanpassen (krediet, verzekeringen, beleggingen). Een voorbeeld: vreemde munten bestellen voor een reis naar het buitenland: “Ik vertrek naar New York en ik heb cash geld nodig.” De app antwoordt – met een nog altijd computerachtige stem – dat de juiste munt de dollar is en dat hij de bestelling mag doorgeven. Zodra de bestelling is geplaatst, luidt de volgende vanzelfsprekende vraag: “Hebt u een verzekering nodig voor deze reis?”