Het streefdoel van VISA voor 2020? Minder cash! Om aandacht te vragen voor contactloze betalingen zette de kaartuitgever een grote bewustmakingscampagne op, onder andere in Frankrijk en Groot-Brittannië.
Contactloos betalen kan natuurlijk met een mobiel toestel, maar ook met een plastic kaart waarin een NFC-chip verwerkt is. De Britse markt lijkt ideaal om op dit domein snel vorderingen te boeken, want er zijn al 40 miljoen aangepaste debetkaarten en 300.000 terminals voor contactloos betalen in omloop.
VISA nam twee communicatiebureaus onder de arm en lanceerde een grootschalige marketingactie rond de slogan: “Cashfree and Proud” (trots dat ik geen cash meer op zak heb). Door personen van alle leeftijden op te voeren in de campagne, wil de kaartuitgever bewijzen dat contactloos betalen niet zomaar een gadget voor jongeren is.
VISA zette de grote middelen in voor deze strategie, die lijkt aan te slaan. Op sociale media is er in elk geval veel belangstelling voor de campagne.
Ook in Frankrijk speelt VISA de grote verleider. Het publiceerde in dit verband enkele kerncijfers. Contactloos betalen kwam vorig jaar in een stroomversnelling: 53% van de VISA-kaarthouders heeft een aangepaste kaart en het aantal contactloze transacties (100 miljoen) steeg op een jaar tijd met een factor 5. Nog een nieuwigheid: mensen gebruiken hun NFC-kaart of telefoon nu ook voor kleinere bedragen. 30% van de bedragen van minder dan €20 die met de kaart worden betaald, verloopt nu “contactloos”. In Frankrijk is één terminal op drie NFC-compatibel.