Hearsay Social is een spitsvondig programma. Bankiers, financieel adviseurs en verzekeraars kunnen er hun profiel op sociale media omvormen tot een kanaal om klanten aan te trekken. Nu alleen nog een vriendschapsverzoek versturen.
De in San Francisco gevestigde Californische start-up werkt vandaag al samen met verscheidene internationale banken en verzekeraars. HearSay Social (letterlijk ‘luisteren en praten in sociale modus’) biedt commerciële medewerkers en consulenten de mogelijkheid hun klanten te volgen op de sociale media (Facebook, Twitter, LinkedIn en zelfs Google+) om ze beter te leren kennen en te kunnen inspelen op hun vragen door dichter bij hen te staan. Het platform is zelfs uitbreidbaar, mochten de Chinese, Indiase of Zuid-Amerikaanse tenoren van de sociale wereld erbij komen. Dit YouTube-filmpje legt het concept duidelijk uit.
We vatten het alvast even voor je samen: via de app luistert de bankier naar alle belangrijke gebeurtenissenuit je leven, uiteraard enkel deze die jij met hem deelt: verjaardag, vastgoedproject, vakantie, aankoopvoorkeuren. Er kunnen berichten worden uitgewisseld en er kan een gesprek plaatsvinden dat veel gemoedelijker verloopt dan in een kantoor, ook al worden de meeste ‘posts’ op voorhand al opgesteld! En als je denkt dat de gesprekken beperkt blijven tot het verkopen van één of ander product, dan zit je goed fout. Het kan ook gewoon gaan om een opsteker of felicitaties om contact te houden. Bekijk hier d reportage van de Amerikaanse financiële zender Bloomberg.
Hearsay Social lijkt een veelbelovend gat in de markt te hebben gevonden. Eind 2013 wist de bank een mooie som geld op te halen, een ‘fantastisch’ jaar voor innovatiedirecteur Steve Garrity, die momenteel niet echt bang moet zijn voor concurrentie. Cijfers hoor je niet als het over de inkomsten gaat, maar de start-up wist wereldwijd en met name in Europa zijn klandizie te verdubbelen. Het bedrijf opende op 9 juni nog vestigingen in Frankrijk.