Het ziet ernaar uit dat de Marokkaanse banken de digitale trein grotendeels gemist hebben. Volgens het digitale bureau Forcinet vind je ze nauwelijks op het web. Hoe komt dat?
Marokko is een mooi voorbeeld van een land met zeer beperkte relaties tussen de banksector en het internet. Het helpt ons om in te zien waar instellingen uit de sector die zich op het web willen ontwikkelen vooral op moeten letten. Forcinet vestigt in de studie de aandacht op deze cruciale elementen.
Laten wij de situatie even ontleden. Om te beginnen beschikken de Marokkaanse banken over het algemeen over een website die zij regelmatig up-to-date brengen, inclusief commerciële aanbiedingen. Maar daar houdt het dan ook wel ongeveer op. Terwijl er zoveel meer nodig is.
E-reputation management en webmarketing zijn instrumenten die zij volledig verwaarlozen. Toch zijn ze onmisbaar in een businessmodel om op het web efficiënt een bepaalde doelgroep te bereiken.
De Marokkaanse banken zouden zich ook op de sociale netwerken moeten richten. Waar loopt het fout? Je vindt hun Facebook-pagina’s heel moeilijk en op Twitter zijn ze vrijwel afwezig. Gevolg: Marokkaanse surfers krijgen weinig kansen voor interactie met hun bank.
Kortom, de Marokkaanse banken hebben duidelijk behoefte aan een digitale communicatiestrategie. Die zou heel nuttig zijn om nieuwe klanten te overtuigen. Ook op de informatiestromen op het web oefenen ze weinig controle uit, nog een bewijs van een gebrek aan interactie met de Marokkaanse internetgebruikers.
Het belang van de media mag evenmin onderschat worden. Zij fungeren als graadmeter voor de aanwezigheid van een bank op het web. Zij zouden dus een belangrijke partner kunnen zijn in het wisselvallige avontuur om de Marokkaanse banken op het web te ontwikkelen.