Waarom betalen met een smartphone?

Op 01/05/15
Deel via

Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone om te betalen. Maar welk percentage van de consumenten doet dit? En waarom doen sommigen het niet?

Je kan niet om de vaststelling heen dat mobiel betalen in de lift zit. Toch vinden sommige mensen dat maar onzin en blijven ze hun bankkaart of cash gebruiken. De Amerikaanse Federal Reserve heeft een poging gedaan om klaarheid te scheppen. Ze publiceerde onlangs enkele cijfers over dit onderwerp in haar 4e jaarverslag over mobiel bankieren.

Om te beginnen: wat is mobiel betalen eigenlijk? Het begrip is vrij ruim. Het kan evengoed betekenen dat je een transactie met de Bancontact-app uitvoert in plaats van met je kaart, als dat je met je smartphone een bestelling plaatst op Amazon.be.

Wat zijn de meest courante soorten mobiele transacties?

- Een factuur betalen via een mobiele browser: 19%;
- Binnen een applicatie betalen (“in app”): 16%;
- In een fysiek verkooppunt mobiel betalen: 11%;
- Particulieren die naar elkaar geld overschrijven of storten, inclusief via Paypal: 10%;
- Taxi, openbaar vervoer of een auto met particuliere bestuurder: 5%.

Wat houdt sommige mensen tegen om mobiel te betalen?

- 75% vindt dat betalen met cash of een kaart eenvoudiger is;
- 59% ziet geen voordeel in betalen met een smartphone;
- 59% is bezorgd over de beveiliging van de transactie;
- 41% heeft geen vertrouwen in de technologie;
- 37% heeft geen smartphone die mobiele betalingen aankan;
- 31% begrijpt het verschil tussen de mobiele betaalmogelijkheden niet;
- 31% vinden dat dit ingewikkeld is of te veel tijd vraagt;
- 23% koopt in winkels die hiervoor niet zijn uitgerust.

Opmerkelijk: bij de 18- tot 29-jarigen betaalt tot 34% mobiel, terwijl het bij de 60-plussers slechts om 7% gaat. Vorig jaar haalden beide groepen respectievelijk 28% en 7%.