United Bank of Africa wil klanten via het Twitter-netwerk op de hoogte houden van hun financiële transacties.
Banken gebruiken Twitter momenteel vooral voor de volgende: kleine of grote geschenken, wedstrijden, getuigenissen en tips voor een beter beheer. Een van de conclusies is dat sociale netwerken de relatie die een bank met haar klanten heeft een nieuwe dimensie geven en beide partijen dichter bij elkaar brengen.
In Frankrijk kan je sinds oktober 2014 geld versturen met S-Money van de groep BPCE. In Afrika kan je zelfs de stand van je rekening opvragen met een privéberichtje op Twitter.
In de 18 landen waar de United Bank of Africa (UBA) actief is, gaat ze innoveren door volop gebruik te maken van de mogelijkheden van het micro-bloggingnetwerk. Ze gaat daarvoor haar klanten met een privébericht op de hoogte houden van hun financiële transacties.
Het is de bedoeling om een even eenvoudige dienst ter beschikking te stellen als de traditionele sms’jes of e-mails. Twitter zal de bestaande infrastructuur niet vervangen, maar eerder aanvullen. Tweets winnen immers snel aan populariteit als communicatiemiddel voor jonge Afrikaanse volwassenen. De informatie is natuurlijk nooit openbaar, alles verloopt via privéberichten.
De bank is ook actief op Instagram, Google+, YouTube en Facebook. In Nigeria wijst ze trouwens de weg aan andere banken, zo blijkt uit een rapport van februari 2014. Alder Consulting rangschikte UBA bij de drie banken die met succes sociale media inschakelen. UBA heeft momenteel meer dan 7 miljoen klanten in Afrika. Haar online platform is momenteel een van de degelijkste, meest innoverende en best beveiligde van het continent.