Banken sturen tienduizenden tweets uit. Maar welke content verspreiden ze op die manier? Lees onze analyse met voorbeelden.
The Financial Brand ging op onderzoek uit en onderzocht niet minder dan 44.372 tweets die gedurende drie maanden werden verstuurd door drie banken en drie credit unions in de Verenigde Staten.
Enkele weken geleden publiceerde het magazine zijn analyse. Van de US Bank tot de Texas Dow Employees Credit Union: lees hieronder de meest markante voorbeelden.
1. Kwistig met kleine cadeautjes
De Texas Dow Employees Credit Union deelde tegoedbonnen van $ 5 voor Starbucks uit aan studenten in Houston, een actie die lukraak via Twitter werd aangekondigd.
2. Soms ook grote geschenken
TD Bank, dat een partnership met Visa heeft, kondigde op een micro-bloggingnetwerk een wedstrijd aan waarmee je uitnodigingen voor de SuperBowl-finale kon bemachtigen.
3. Gedeelde getuigenissen
Iedere keer als een klant een compliment geeft op Twitter of via een ander platform, verstuurt hij eigenlijk een mini-reclamepagina die vrijwel gratis is voor de bank in kwestie. De banken vergeten trouwens nooit om te antwoorden, onder andere aan Rachel.
4. Links naar andere netwerken
TDECU kondigt aan dat het vanaf nu een account op Instagram heeft of dat het met een blog begint; Consumers Credit Union nodigt alle twitteraars uit om deel te nemen aan een chat op Facebook. De sociale netwerken helpen elkaar.
5. Tips om je geld beter te beheren
Hoe hou je je budget beter onder controle? Consumers Credit Union licht een tipje van de sluier op: door het eenvoudiger te maken. TDECU geeft je 8 redenen om generische geneesmiddelen te kopen en zo minder geld uit te geven. Meestal leiden de links naar online gepubliceerde artikels. Zo krijg je een korte en krachtige samenvatting en dat nodigt uit om te klikken.
Conclusie? Op een markt met bikkelharde concurrentie en klanten die van bank veranderen als van hemd, is het essentieel om een speciale relatie met elke persoon afzonderlijk aan te gaan. Zoals uit de voorbeelden blijkt, ontstaat er door een correct gebruik van de sociale media een nieuwe dimensie en wordt de relatie tussen de klant en zijn bank veel hechter.