Mobiel bankieren veiliger maken voor klanten, daar gaat het om. En dus stapt de bank in het kapitaal van start-up EyeVerify.
Op 21 augustus kwamen drie grote bedrijven – waaronder Wells Fargo – met 6 miljoen dollar (4 miljoen euro) over de brug om EyeVerify te steunen. Dit bedrijf uit Kansas City bestaat sinds 2012. In de lente van dit jaar behaalde het de eerste prijs (“Best in Show”) op de beurs FinovateSpring 2014. Plots waren alle blikken, ook van investeerders, op het bedrijf gericht.
Waarom is de knowhow van EyeVerify zo interessant voor een bank? Het bedrijf innoveert met biometrische authenticatie van het oog. Het analyseert de bloedvaten in het oogwit die een unieke “oogafdruk” opleveren. Apple, Samsung en HTC maken op sommige smartphones al gebruik van een vingerafdruk, maar de oogafdruk zou nog betrouwbaarder zijn. Wells Fargo denkt eraan om klanten in de toekomst niet meer te identificeren via hun login en wachtwoord, maar door hun oogwit te scannen. Vooral voor mobiele apps zou dit handig zijn.
De authenticatie verloopt in drie eenvoudige stappen:
> de klant neemt een selfie van zijn ogen;
> het systeem controleert de oogafdruk;
> het geeft al dan niet toegang tot de app.
Wie zei dat selfies nemen alleen iets voor egotrippers is?