Heb je een wild idee voor een project of een product maar lijkt je bankrekening meer op de lege Serengeti dan op het land van melk en honing? Dan is crowdfunding misschien wel de oplossing. Why not? Je hebt niets te verliezen en alles te winnen. Dat het werkt, bewijzen deze 3 campagnes.
Crowdfunding is uitgegroeid tot een vertrouwd alternatief voor traditionele financiering (een lening bij een bank, bijvoorbeeld). Talrijke funders financieren een project met een kleine bijdrage, via een gespecialiseerd platform, en ontvangen in ruil allerlei soorten beloningen. De initiatiefnemer kan tijdens de hele campagne rekenen op de steun van de coaches van het platform.
De initiatiefnemers winnen, want zij kunnen hun idee uit de grond stampen. De funders winnen, want zij krijgen beloningen. Het is ook veilig voor hen: als de campagne de financieringsdoelstelling niet haalt, krijgt iedereen zijn bijdrage terug.
Ja! Sinds 2015 haalt Hello crowd!, het platform van Hello bank!, bijvoorbeeld een slaagpercentage van bijna 68% voor alle gelanceerde projecten, samen goed voor meer dan 1.500.000 euro. Meer dan 250 campagnes bereikten al hun doelstelling of overschreden ze zelfs!
Vooral reward crowdfunding, zoals die van Hello crowd!, werkt. Daarbij ontvangt de investeerder geen financiële beloning voor zijn investering, maar wel een product of dienst. Als jij dus rondloopt met een origineel, bijzonder of ronduit knettergek idee, dan dan zou dat wel ’s evenveel succes kunnen hebben als de onderstaande projecten.
Tim, Nicolas, Jarik en Lotte zijn vier studenten die samen het INI 3D Team vormen. Hun idee: een oplossing voor die stomme Post-it op je webcam bedenken. Enter de INI 3D webcamcover, een 3D-geprinte cover. Milieuvriendelijk, duurzaam, kleurrijk, gebruiksvriendelijk (je kan hem heen en weer over je camera schuiven) en veilig.
Voor de productie van dit originele accessoire vonden ze crowdfunding ideaal. En ze kregen gelijk: na amper zes dagen had hun campagne het beoogde bedrag al bereikt (en zelfs overschreden). Aan het einde van de campagne hadden ze zelfs het dubbele opgehaald. Hopla!
Een vriendengroepje uit Leuven bedacht Huff & Puff Pocketwear, milieuvriendelijke en zachte zakdoeken met leuke motieven. Drie jaar onderzoek en talloze tests later was het product klaar om gelanceerd te worden.
Daarvoor klopten ze aan bij Hello crowd! Ze behaalden 174% van het beoogde bedrag: mission accomplished! Bovendien wisten ze ook meteen dat er muziek in hun idee zat. Simon, een van de oprichters van het merk: “Hello! crowd! gaf ons ook vertrouwen in de leefbaarheid van ons product. Je zit immers altijd met de vraag: zullen onze zakdoeken in de smaak vallen?” De forse community fans en klanten die ze dankzij de crowdfunding kregen, kon hen geruststellen: Huff & Puff zit goed.
Katten en het internet, da’s altijd een succesverhaal. Gelukkig ook voor Eve en het asiel Félins pour l’autre. Hun crowdfundingcampagne kon een twintigtal jonge katjes redden die anders een spuitje zouden krijgen. Ze haalden genoeg geld op om de katten een jaar lang eten te geven, zodat het asiel meer geld overhield om de dierenarts te betalen.
Hun campagne liep als een trein en haalde 111% van de doelstelling. De twintig katjes waren niet beschikbaar voor commentaar: ze waren te druk bezig met …euh… zalig slapen in de zon …
Kom uit je kot!
Dit zijn maar een paar voorbeelden van campagnes. Goesting gekregen?
Dien dan meteen je project in! Met Hello crowd! heb je niets te verliezen! Geraakt je campagne niet gefinancierd? Dan betaal je geen kosten.