De Amerikaanse start-up Marqeta ontwikkelde een universeel platform waarmee iedereen zijn eigen mobiel betaalmiddel creëert. Vooruit, aan het werk!
Marqeta werd pas in 2012 in California opgericht als specialist in client rewards. Het slaagde erin om heel snel honderden zeer diverse en gevarieerde partnerwinkels in de Verenigde Staten rond zich te verzamelen, van restaurants tot bloemenbezorging via internet.
Het bedrijf evolueerde geleidelijk naar een model dat steeds meer weg had van een betaalplatform met meer mogelijkheden dan gemiddeld. Zo kan je, buiten de typische klantentrouwprogramma’s, ook prepaid rekeningen aanmaken, met herlaadopties.
Allerlei vormen zijn mogelijk. Net zoals bij een iTunes-kaart kan je een fysieke kaart met een code aanmaken, of zelfs een kaart die compatibel is met betaalterminals en waarop je vooraf een bepaald bedrag zet. Ook digitale creaties zijn mogelijk, via een virtuele portemonnee die bijvoorbeeld op een smartphone toegankelijk is via een app.
Momenteel zet het bedrijf een nieuwe stap met de lancering van een API, een ‘application programming interface’ die voor iedereen toegankelijk is. Concreet betekent dit, dat elk merk of keten de nodige tools en documentatie in handen krijgt om zelf een volledig gepersonaliseerd betaalmiddel te ontwikkelen. Hoeveel mogelijkheden dit oplevert, hangt eigenlijk af van de vindingrijkheid van de ontwikkelaars. Denk aan een herlaadbare betaalkaart, een waardebon, een dienst voor klantentrouw of een elektronische portemonnee die online of mobiel toegankelijk is.
Ontwikkelaars hoeven alleen maar naar een specifieke server te gaan, waar ze alle tools vinden om hun eigen mobiel betaalmiddel te ontwikkelen: developer.marqeta.com. Ze krijgen er ook talrijke voorbeelden te zien.