Ga je een zaak starten? Of net begonnen? Well done! Hoe zorg je ervoor dat iedereen weet hoe fantastisch jij wel bent? Door je eigen brand neer te zetten.
Er zijn eindeloos veel theorieën over marketing en branding te vinden. Een van onze favoriete manieren om over een merk na te denken is die van Simon Sinek. Hij vertrekt van de zogeheten Golden Circle: in het midden staat de why, dan volgt de how en de what is de buitenste cirkel. Waarom doe je iets, hoe doe je het en wat doe je precies?
De meest succesvolle merken zijn de merken die vertrekken vanuit hun why, hun reden van bestaan. Apple bijvoorbeeld verkoopt niet zomaar computers (what), met een strak design (how). Hun why is het doorbreken van de status quo. En dat kan gaan over pc's (iMac) maar ook over muziek (iTunes).
Stel jezelf de vraag: waarom doe jij wat je doet? Hoe wil je het doen? En welke producten of diensten zal je aan de man brengen? Als je hierop een antwoord hebt, ben je al heel goed op weg om jezelf in de markt te onderscheiden. Deze info is ook heel nuttig om op je website te brengen: mensen hebben interesse in de missie en visie achter een bedrijf.
Tip: dit zijn best moeilijke vragen om alleen te beantwoorden. Nodig een paar goede vrienden uit, bestel pizza en doe het samen. Much more fun!
Onbekend is onbemind. Zeker als starter moet je klanten overtuigen jou te vertrouwen. Wat doe je zelf als je iets over iemand wilt weten? Right, je vraagt het aan Google.
Zorg daarom voor een goede website, met de juiste SEO-termen. SEO, dat is Search Engine Optimisation. Goede SEO zorgt ervoor dat je op een natuurlijke manier zo hoog mogelijk in de ranking van Google verschijnt. Da's een vak op zich, dus aarzel niet om beroep te doen op een professional om je te helpen. In elk geval kan je zelf al nadenken over de zoektermen die mensen zullen gebruiken om iemand met jouw business te vinden.
Voorzie op je website ook plek voor testimonials. Mensen vertrouwen mensen: goede feedback van klanten zal ervoor zorgen dat ook 'nog niet-klanten' voor jou kiezen.
Iedereen zit op sociale media, ook je klanten. Kies voor de juiste kanalen: ga je een interieurwebshop lanceren? Dan zijn Instagram en Pinterest incontournable. Is je bedrijf business-to-business? Dan is een goede company page op LinkedIn een must-have. De regel? Beter één goed kanaal dat je regelmatig updatet, dan drie of vier waar niets op staat.
Reageer snel als mensen iets vragen of een commentaar achterlaten. Breid je netwerk uit door anderen te volgen en deel content die je doelgroep kan interesseren. Sociale media is 'selling without selling': je moet tien keer geven vooraleer je iets terugkrijgt. Je stelt best voor jezelf een vaste afspraak in je agenda in om tijd te maken voor nieuwe content zodat je pagina ook echt gaat leven.