Dé manier om je project te financieren? Schakel het grote publiek in!
De meest eenvoudige weg naar de financiering van jouw project
Gratis coaching op maat
Gemiddeld 72%* kans om de nodige financiering binnen te halen
Crowdfunding is een alternatieve manier om een project te laten financieren door het grote publiek. Het idee erachter is dat een grote groep mensen (“the crowd” = “de massa”) met een kleine inspanning samen een groot project kan realiseren. Maar opgepast, je hebt crowdfunding en crowdfunding…
Er zijn 4 soorten crowdfunding:
*Via giften (donation crowdfunding): het publiek doneert geld zonder er iets voor in ruil te verwachten.
* Via een beloning (reward crowdfunding): het publiek doneert geld en ontvangt in ruil een niet-financiële beloning, zoals een product of een dienst.
* Via een lening (lending crowdfunding): het publiek wordt schuldeiser (met andere woorden eigenaar van de schuld) van het bedrijf en verwacht een terugbetaling van het geïnvesteerde bedrag, met interest.
* Via kapitaalinvestering (equity crowdfunding): het publiek wordt aandeelhouder van het bedrijf.
Ulule houdt zich bezig met reward crowdfunding.
Ulule is de grootste Europese speler op het vlak van crowdfunding. Sinds de lancering in oktober 2010 heeft Ulule al tienduizenden projecten helpen financieren, en dit dankzij meer dan 2.700.000 gebruikers wereldwijd! Kortom, het is een belangrijke partner met een uitgebreide community en heel wat ervaring op het vlak van crowdfunding. Bovendien kunnen initiatiefnemers van Ulule projecten rekenen op een vergaande ondersteuning.
Elk project dat ingediend wordt op Ulule, wordt geanalyseerd door experts, klaar om al je vragen te beantwoorden. Ze helpen je met het opmaken van je campagnepagina, de omschrijving van je project door de sterktes ervan in de verf te zetten, de beloningen, enz. En dat vooraleer alles online komt. Je betaalt niets voor het opzetten van je campagne, noch voor het persoonlijk advies en de ondersteuning van de coaches. De Ulule commissie wordt pas afgehouden als je project de financieringsdoelstelling heeft opgehaald. Raak je niet aan de doelstelling? Dan betaal je geen kosten!
Je hebt het begrepen. Op Ulule moet een crowdfundingcampagne 100% van de financieringsdoelstelling ophalen vooraleer de initiatiefnemer zijn geld ontvangt. Dit is het zogenaamde «alles of niets» principe. Want het uiteindelijke doel van Ulule is dat er zoveel mogelijk projecten gerealiseerd worden!
Diegenen die je project steunen, ontvangen hiervoor in ruil een niet-financiële beloning, zoals een product of een dienst, meestal evenredig met het betaalde bedrag. Ze kunnen er ook voor kiezen om niets te ontvangen. Opgepast, ze krijgen hun beloning enkel als het project dat ze steunen ook werkelijk de financieringsdoelstelling heeft opgehaald. Is dit niet het geval, dan krijgt de funder automatisch zijn geld terug.
Neen. Om in aanmerking te komen, moet een Ulule project:
*ondernemend, creatief of solidair zijn,
*een maatschappelijk draagvlak hebben, wat betekent dat het project niet enkel iets oplevert voor de initiatiefnemer. Zo kan je bijvoorbeeld niet de verbouwingen aan je huis laten financieren op Ulule. Een huis verbouwen tot kinderdagverblijf kan dan weer wel,
*effectief gerealiseerd worden.
Terwijl bepaalde platformen alle projecten aanvaarden, ongeacht de kwaliteit of haalbaarheid ervan, geeft Ulule de voorkeur aan selectie. Elk project wordt geanalyseerd door een project manager van Ulule. Hij bekijkt of het project beantwoordt aan de criteria van het platform en checkt de geloofwaardigheid van het project en de initiatiefnemer.
Contacteer Ulule.
Heb je vragen over een project dat je wil indienen bij Ulule, vul dan dit formulier in.
Heb je al een project op Ulule, dan kan je - via je projectpagina - rechtstreeks contact opnemen met een coach. Ongeacht of je campagne al loopt of niet.
Heb je een vraag voor een projecteigenaar, dan kan je een bericht nalaten op zijn pagina of hem rechtstreeks contacteren als je een bijdrage hebt gedaan.
In alle andere gevallen kan je het support team bereiken via het contactformulier.