Phishing

Let op! Momenteel is er een golf van ‘phishing'-aanvallen.
Geef NOOIT de PIN-code van je bankkaart, je beveiligde telefonische toegang voor Phone banking of de M1- en M2-codes van je kaartlezer door per telefoon of per mail!

Dat gaat zo:


  • je ontvangt een frauduleuze phishing mail die lijkt verstuurd te zijn door Hello bank! maar is dat niet,

  • de schrijver vraagt je om fictieve veiligheidsredenen te klikken op een link die leidt naar een authentiek uitziende – maar valse - Easy Banking Web,

  • er wordt je ook gevraagd dringend enkele vertrouwelijke gegevens door te geven, in een tweede fase word je opgebeld,

  • de beller probeert je over te halen om een elektronische handtekening met je kaartlezer te maken, ofwel je bankkaart PIN-code of je Phone banking code te weten te komen.

Wat moet je doen in zo'n geval?


  • Klik NOOIT op de links in dergelijke berichten.

  • Geef NOOIT per telefoon, mail of sms een elektronische handtekening ('RESPONSE') die je berekende met uw kaartlezer.

  • Stuur een e-mail met in bijlage [attachment] de verdachte e-mail naar phishing@bnpparibasfortis.com. Wij doen meteen het nodige.

Denk je slachtoffer van fraude te zijn?


  • Bel het Hello Team op 02 433 41 41 (ma-vr 7-22u, za 9-17u). Buiten de openingsuren van het Hello Team en enkel bij (vermoeden van) fraude, bel het nummer 02 433 43 80.
  • Bel onmiddellijk Card Stop op 078 170 170 om je bankkaart(en) te laten blokkeren, doe aangifte bij de politie en bezorg een kopie van het verhoorblad aan het Hello Team.
  • Voor meer informatie, raadpleeg Safeonweb.be en de Belgische Federatie van de Financiële Sector.