Phishing

Let op! Momenteel is er een golf van ‘phishing'-aanvallen. Internetcriminelen proberen te vissen naar gegeOpgelet voor phishing!
Geef NOOIT de PIN-code van je bankkaart, je beveiligde telefonische toegang voor Phone banking of de M1- en M2-codes van je kaartlezer door per telefoon of per mail!

Dat gaat zo:


  • je ontvangt een frauduleuze phishing mail die lijkt verstuurd te zijn door Hello bank! maar is dat niet,

  • de schrijver vraagt je om fictieve veiligheidsredenen te klikken op een link die leidt naar een authentiek uitziende – maar valse - Hello bank! webpagina,

  • er wordt je ook gevraagd dringend enkele vertrouwelijke gegevens door te geven, in een tweede fase word je opgebeld,

  • de beller probeert je over te halen om een elektronische handtekening met je kaartlezer te maken, ofwel je bankkaart PIN-code of je Phone banking code te weten te komen.

Wat moet je doen in zo'n geval?


  • Klik NOOIT op de links in dergelijke berichten.

  • Geef NOOIT per telefoon, mail of sms een elektronische handtekening ('RESPONSE') die je berekende met uw kaartlezer.

  • Stuur een e-mail met in bijlage [attachment] de verdachte e-mail naar phishing@bnpparibasfortis.com. Wij doen meteen het nodige.

Toch slachtoffer van fraude?


  • Je deelde je elektronische handtekening of andere vertrouwelijke gegevens mee? Bel meteen het Hello Team op 02 433 41 41.

  • Om je kaart(en) te blokkeren: bel Card Stop op 070 344 344.