Hello bank! en jij: samen zorgen voor veilige mobile banking

Bij Hello bank! beveiligen we onze app en website maximaal. We houden de vinger aan de pols wat veiligheid betreft en geven je tips om je bankzaken zelf zo goed mogelijk te beschermen.

Momenteel is er een golf van ‘phishing'-aanvallen. Internetcriminelen proberen te vissen naar gegevens van websitegebruikers om ze zo te kunnen bestelen.

Meer over Phishing

Uiteraard draag je ook zelf bij tot veilig internetten. Zorg dat het toestel waarmee je bankiert veilig is, gebruik de app of de website op een veilige manier en let op verdachte signalen.

1. Zorg dat je toestel veilig is

Update regelmatig het besturingssysteem en de browser van je mobiele toestel of computer.
Voer daarnast stipt alle (veiligheids)updates uit van het besturingssysteem (iOS, Android) en gebruik altijd de recentste browserversie (Mobile Safari, Internet Explorer Mobile, …).

Geef virussen geen kans:

  • Gebruik regelmatig een (aangepast en actueel) antivirusprogramma.   
  • Koop alleen op sites van gekende en betrouwbare aanbieders. Surf niet naar sites of netwerken met illegale software, muziek, films, ... 
  • Gebruik je WiFi? Beveilig je verbinding bij voorkeur met WPA2. Laat bij verlies of diefstal van je toestel onmiddellijk je simkaart blokkeren. We raden je af om te bankieren via onbeveiligde netwerken of in internetcafés.
  • Voorzie een automatische toetsenblokkering als je toestel een aantal seconden inactief is, plus een pincode om de toetsenblokkering achteraf te ontgrendelen.
  • Laat je toestel nooit onbeheerd achter. 

2. Gebruik de app hello bank! op een veilige manier

Download de app voor iOS en Android uitsluitend via de erkende stores:

Kijk goed na of de ontwikkelaar van de app wel degelijk BNP Paribas Fortis is.
Je krijgt toegang tot de app Hello bank! met een wachtwoord of een code die je kaartlezer aanmaakt.

Veilige toegang tot de app Hello bank! via je wachtwoord plus toestelherkenning:

  • De eerste keer dat je de app gebruikt, moet je je aanmelden met een sms-code of met de kaartlezer. De gegevens van je smartphone en tablet  worden automatisch geregistreerd. Vanaf dan hoef je bij het aanmelden enkel nog het wachtwoord in te voeren dat je koos wanneer je de toegang tot de app Hello bank! aanmaakte. De app controleert telkens de combinatie van het wachtwoord en de opgeslagen toestelgegevens.
  • Het wachtwoord dat je koos bij het activeren van de app Hello bank! is dus persoonlijk en heel belangrijk. Geef het aan niemand door.
  • Sluit je sessie altijd veilig af met de knop 'Afmelden'.

Veilige toegang tot de app Hello bank! via je kaartlezer:

  • Je bankkaart is persoonlijk. Laat ze nooit gebruiken door iemand anders.
  • Noteer nergens de pincode van je bankkaart. Geef ze ook aan niemand door.
  • Gebruik enkel de rode knop van je kaartlezer (M1-handtekening) bij het aanmelden, nooit de blauwe knop (M2-handtekening). De blauwe knop wordt gebruikt voor het digitaal ondertekenen van een transactie of een contract, of ook voor het wijzigen/ondertekenen van een internetaankoop met je kaart.
  • Voer je PIN-code enkel in via de kaartlezer. Hello bank! zal nooit de PIN-code van je bankkaart vragen: niet per telefoon, niet per mail en zelfs niet op onze website.
  • Ga nooit in op een telefonisch of gemaild verzoek om een digitale handtekening met je kaartlezer uit te voeren.
  • Sluit je sessie altijd veilig af met de knop 'Afmelden'.

3. Beweeg je in alle veiligheid op onze website

Verzeker je ervan dat je je wel degelijk op onze website bevindt:

  • Controleer of het adres begint met ‘https://secure.hellobank.be’
  • Als je de website toevoegt aan je browserfavorieten, gebruik dan nadien enkel nog deze snelkoppeling.

Let bij het gebruik van je kaartlezer op het volgende:

  • Je bankkaart is persoonlijk. Laat ze nooit gebruiken door iemand anders.
  • Noteer nergens de PIN-code van je bankkaart. Geef ze ook aan niemand door.
  • Gebruik enkel de rode knop van je kaartlezer (M1-handtekening) bij het aanmelden, nooit de blauwe knop (M2-handtekening). De blauwe knop wordt gebruikt voor het digitaal ondertekenen van een transactie of een contract, of ook voor het wijzigen/ondertekenen van een internetaankoop met je kaart.
  • Voer je PIN-code enkel in via de kaartlezer. Hello bank! zal nooit de PIN-code van je bankkaart vragen: niet per telefoon, niet per mail en zelfs niet op onze website.
  • Ga nooit in op een telefonisch of gemaild verzoek om een digitale handtekening met je kaartlezer uit te voeren.
  • Sluit je sessie altijd veilig af met de knop 'Afmelden'

4. Verdachte signalen bij het gebruik van de app of de website

Let goed op wanneer er iets ongewoons en onverwachts gebeurt, zowel binnen de app op je smartphone of tablet als op de website. Bijvoorbeeld:

  • Er verschijnt onverwacht een wachtscherm.
  • Het programma reageert niet zoals je gewend bent. Je hebt het vage vermoeden dat er iets niet helemaal in orde is.
  • Je wordt verzocht om, zogezegd om 'veiligheidsredenen', een tweede keer in te loggen of om je login extra te bevestigen met een M2-handtekening (blauwe knop).
  • Er verschijnt een scherm dat niet in de normale taal van je sessie staat.
  • De app Hello bank! reageert niet zoals je gewend bent. Je hebt het vage vermoeden dat er iets niet helemaal in orde is.
  • Men vraagt vertrouwelijke informatie via een ongebruikelijk kanaal.
    Iets verdachts opgemerkt?

Iets verdachts opgemerkt?

  • Sluit je sessie meteen af. 
  • Meld het probleem enkel aan het Hello Team op het nummer 02 433 41 41 (van maandag tot vrijdag, van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur).
  • Meld een probleem nooit via een nummer of een e-mail die in de verdachte boodschap vermeld staan.

Veiligheid gegarandeerd

Recent behaalde Hello bank! enkele kwaliteitslabels. Voor jou een extra bevestiging dat we stevig bezig zijn met de veiligheid van onze internetters.

Het BeCommerce Label is een kwaliteitslabel voor de aankoop van producten en services via het internet.

BeCommerce         Ecommerce Europe
 

Deze internetsite maakt gebruik van cookies. Om meer te vernemen over de cookies, het verwijderen ervan en hun instelbaarheid, raadpleeg je deze pagina.
Als je verder surft, geef je BNP Paribas Fortis de toelating om deze cookies te gebruiken.
Opgelet, bij het blokkeren van bepaalde cookies zal de website niet correct functioneren.