Alles wat je moet weten over phishing

Blijf oplichters een stap voor

Phishing is aan een heuse opmars bezig en duikt overal en in verschillende vormen op. Een gewaarschuwd man of vrouw is er twee waard. Dus vertellen we je er graag alles over en delen we onze beste tips, zodat je oplichters steeds een stap voor blijft.

 

Wat is phishing?

Phishing is een vorm van online oplichting waarbij cybercriminelen zich voordoen als een leverancier, bedrijf of officiële instantie en proberen om persoonlijke informatie van jou te pakken te krijgen om er vervolgens misbruik van maken.

Vaak gaan oplichters online op zoek naar die informatie. Wees dus voorzichtig met wat je deelt en met wie. Een foto van jezelf, je familie of je hobby op sociale media die voor iedereen zichtbaar is? Een cybercrimineel gaat er graag mee aan de slag. Daarnaast zetten ze steeds vaker in op andere kanalen: e-mail (phishing), sms (smishing), telefoon (vishing), sociale media, enz. Elke vorm van communicatie kan dus een mogelijke bedreiging zijn.

 

Hoe herken je phishing?

Een verdacht bericht kan als twee druppels water lijken op de communicatie die je van de rechtmatige afzender zou verwachten. Logo, lettertype, handtekening … Hoe weet je dan dat het om phishing gaat? Dit zijn alvast enkele vragen die je jezelf kan stellen:

  • Vanwaar is de boodschap afkomstig?
    Als de bank je een bericht stuurt, gebeurt dit meestal via een van de officiële kanalen: een specifiek e-mailadres of (verkort) telefoonnummer. Ontvang je een bericht over je bankzaken van een e-mailadres zoals info@in-paulamonroe.shop? Dan is de kans groot dat het om phishing gaat. Maar het kan ook subtieler, bijvoorbeeld door een extra letter toe te voegen. Zo wordt @hellobank.com plots @helllobank.com. Een miniem verschil, maar die extra ‘l’ maakt wel het verschil tussen je echte bank of een oplichter …

    Tip: Tik (smartphone) of zweef met je muis (pc) op de verzender om te zien welk e-mailadres erachter schuilt.
  • Is de boodschap dwingend?
    Vaak proberen cybercriminelen om je snel en overhaast iets te laten doen. Zo spelen ze in op je emoties en angsten. Neem bijvoorbeeld de boodschap ‘Uw laatste betaling voor Netflix werd geweigerd. Klik snel op onderstaande link om contact met ons op te nemen. Zo niet zetten we uw abonnement stop.’ Het laatste wat je wil, is dat je je favoriete serie niet langer kan uitkijken. Twijfel je wat te doen? Neem contact op met de helpdesk of klantenservice van het bedrijf. Klik in geen geval op de link!
  • Is het te mooi om waar te zijn?
    Dan is het niet waar … Soms lijkt het alsof je een aanbod krijgt dat je niet kan weigeren. Een unieke belegging of een once-in-a-lifetime kans om te investeren in bijzonder vastgoed. Dit is een voorbeeld van beleggingsfraude, waarbij je betaalt voor iets dat er niet zal komen. Ook winacties en ‘plotse’ ongevraagde assistentie behoren tot deze categorie.
  • Naar welke website leidt de link?
    Vaak kan je in het bericht zien naar waar de afzender je wil sturen. Gaat het om de officiële website van de dienst of leverancier? Check de url vooraleer je op de link klikt en vergelijk het met de websites die je kent. Het kost je enkele minuten, maar kan vermijden dat je in de val loopt.

    Tip: Wil je weten hoe je frauduleuze linken herkent? Op de website van Safeonweb (externe website) vind je handige modules die je hierbij helpen.
  • Stuurt het bericht erop aan om codes of andere vertrouwelijke informatie te delen?
    Dan is de kans groot dat het om een poging tot fraude gaat. Een bank, de politie of een openbare dienst zal nooit vragen naar jouw persoonlijke codes.

Heb je ‘ja’ geantwoord op een van deze vragen? Klik dan zeker niet verder en contacteer de dienst van wie de boodschap (zogezegd) afkomstig is. Gebruik je gezond verstand, durf zaken in vraag te stellen en wees kritisch. Twijfel je? Stop direct!

 

Goed om te weten

Wist je dat:

  • de inhoud van een verdacht bericht vaak perfect geloofwaardig lijkt? Fraudeurs steken heel wat tijd en energie in het bedenken van een aannemelijk scenario.
  • een verdacht bericht niet noodzakelijk taalfouten bevat?
  • het taalniveau vaak erg goed is? Fraudeurs spreken perfect Nederlands, Engels of Frans. En ze zijn doorgaans erg sympathiek.
  • je geheime codes beter nooit doorgeeft, zelfs niet aan je BFF? Ze zijn niet voor niets geheim.
  • Safeonweb* (externe website) opleidingen aanbiedt om je digitale kennis rond online veiligheid uit te breiden?
  • de app van Safeonweb* (externe website) je waarschuwt als er op grote schaal frauduleuze berichten de wereld ingestuurd worden?

 

Ben je het slachtoffer van fraude?

  • Check je meest recente verrichtingen op verdachte transacties.
  • Contacteer het Hello Team op het nummer 02 433 41 41 (van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur).
  • Buiten de openingsuren van het Hello Team kan je terecht op het nummer 02 433 43 80 (enkel bij vermoeden van fraude).
  • Bel onmiddellijk naar Card Stop op 078 170 170 om al je bankkaarten te blokkeren of blokkeer je debetkaart(en) via je Hello bank! app.
  • Check op welke toestellen je bankapp geïnstalleerd is via Easy Banking Web (Instellingen > Toegang tot onze apps) of via je Hello bank! app (Instellingen > Beveiliging > Toestellen met onze apps). Verwijder de toestellen die verdacht lijken of die je niet kent.

Meer informatie vind je op Safeonweb.be* en op de website van Febelfin*.

* Je gaat verder naar een andere website. Door op deze link te klikken, verlaat je de beveiligde omgeving van Hello bank! en word je doorgestuurd naar een externe website, niet gelinkt of verbonden aan Hello bank!. Weet dat Hello bank! geen enkele controle heeft uitgevoerd op deze externe website en dus iedere verantwoordelijkheid afwijst met betrekking tot de inhoud, informatie, producten of diensten die erop terug te vinden zijn of tot de veiligheid ervan. We nodigen je uit om contact op te nemen met de eigenaar van de externe website voor elke vraag over het gebruik van de website.