Hello bank! en jij: samen gaan we voor veilig mobiel bankieren

Hello bank! zet maximaal in op de beveiliging van haar mobiele applicatie en webplatform. We volgen alles wat te maken heeft met veiligheid op de voet en helpen je om je bankverrichtingen zo goed mogelijk te beschermen.

Pas op! Wees extra alert voor het zogenaamde “phishing”. Het gaat hier om cybercriminelen die proberen om je gebruikersgegevens te verkrijgen om er vervolgens misbruik van te maken.

Meer weten over phishing

Uiteraard heb je voor een groot stuk zelf je internetgebruik in de hand. Zorg ervoor dat je je bankverrichtingen enkel uitvoert op een veilig toestel, gebruik de Hello bank! app of website op een veilige manier en wees alert voor verdachte vragen of signalen.

1. Zorg ervoor dat je toestel veilig is

Installeer op regelmatige basis de beveiligingsupdates van het besturingssysteem van je mobiel toestel of computer. Maak ook steeds gebruik van de meest recente versie van je browser (Mobile Safari, Internet Explorer Mobile …).

Geef virussen geen kans:

  • Gebruik een aangepast antivirus programma en update regelmatig.
  • Koop enkel online via gekende en betrouwbare sites; bezoek geen sites of groepen die illegaal software, muziek, films… verspreiden.
  • Maak je gebruik van wifi? Beveilig je verbinding, bij voorkeur met een WPA2-wachtwoord. Blokkeer meteen je SIM-kaart bij verlies of diefstal van je toestel. We raden ten zeerste af om bankverrichtingen uit te voeren via een niet-veilige verbinding.
  • Zorg ervoor dat je toestel na enkele seconden inactiviteit automatisch vergrendelt en beveilig met een pincode.
  • Laat je toestel nooit onbewaakt achter.

2. Gebruik de Hello bank! app op een veilige manier

Download de app voor iOS en Android enkel via de officiële kanalen:

Controleer of BNP Paribas Fortis wel degelijk de auteur is van de app. De toegang tot de app is beveiligd met de Easy Banking Code die je tijdens de installatie zelf hebt ingesteld.


Toegang tot de Hello bank! app door je Easy Banking Code aan je toestel te koppelen:

  • De eerste keer dat je je met je kaartlezer aanmeldt in de app, bewaart de app de specificaties van je smartphone of tablet. Daarna meld je je telkens aan met de Easy Banking Code die je hebt gekozen toen je de app voor de eerste keer gebruikte. De app toetst de code af met de specificaties van het toestel.
  • Je Easy Banking Code is erg belangrijk. Noteer ze nergens en geef ze niet door aan anderen.
  • Sluit je sessie in de app altijd af via de knop “Afmelden".

Toegang tot de Hello bank! app met de kaartlezer:

  • Je debetkaart is persoonlijk: laat niemand anders ze gebruiken.
  • Noteer nergens de pincode van je debetkaart en geef ze niet door aan anderen.
  • Gebruik enkel de rode knop van je kaartlezer (M1 handtekening) om je aan te melden in de Hello bank! app, nooit de blauwe knop (M2 handtekening). De blauwe knop dient enkel om een verrichting of contract digitaal te ondertekenen of om een online aankoop met je kaart te wijzigen of te bevestigen.
  • Voer je PIN-code enkel via de kaartlezer. Hello bank! zal je nooit telefonisch, via mail of via de site om je pincode vragen.
  • Ga nooit in op de vraag om via telefoon of e-mail iets elektronisch te ondertekenen met je kaartlezer.
  • Sluit je sessie in de app altijd af via de knop “Afmelden".

3. Surf op een veilige manier naar de Hello bank! website

Kijk na of je je wel degelijk op de officiële Hello bank! website bevindt:

  • Controleer of de url begint met «https://secure.hellobank.be».
  • Voeg je de website toe aan je favorieten in je browser, ga dan voortaan enkel via die weg naar de site.

Gebruik je je kaartlezer, hou dan volgende tips in gedachten:

  • Je debetkaart is persoonlijk: laat niemand anders ze gebruiken.
  • Noteer nergens de pincode van je debetkaart en geef ze niet door aan anderen.
  • Gebruik enkel de rode knop van je kaartlezer (M1 handtekening) om je aan te melden in de Hello bank! app, nooit de blauwe knop (M2 handtekening). De blauwe knop gebruik je om een verrichting of contract digitaal te ondertekenen of om een online aankoop met je kaart te wijzigen of te bevestigen.
  • Geef je pincode enkel door aan de hand van de kaartlezer. Hello bank! zal je nooit telefonisch, via mail of via onze site om je pincode vragen.
  • Ga nooit in op de vraag om via telefoon of e-mail iets elektronisch te ondertekenen met je kaartlezer.
  • Sluit altijd je sessie in de app af via de knop “Afmelden".

4. Verdachte signalen bij het gebruik van de Hello bank! app of website

Wees alert voor ongewone en onverwachte activiteit, zowel op de app via je smartphone of tablet als op de Hello bank! website.

Enkele voorbeelden:

  • Een wachtscherm dat plots verschijnt.
  • Je wordt verzocht om, zogezegd om 'veiligheidsredenen', een tweede keer in te loggen of om je login extra te bevestigen met een M2-handtekening (blauwe knop).
  • Schermen in een andere taal dan die van je sessie.
  • Het programma reageert niet zoals het moet. Je vermoedt dat er iets niet helemaal volgens de regels verloopt.
  • Er wordt je om vertrouwelijke informatie gevraagd via een ongewone weg.

Heb je iets verdachts opgemerkt?

  • Sluit meteen je sessie af.
  • Geef het probleem door aan het Hello team op het nummer 02 433 41 42 (van maandag tot vrijdag van 7u tot 22u en op zaterdag van 9u tot 17u).
  • Geef nooit een probleem door via het telefoonnummer of e-mailadres dat vermeld staat in het verdachte bericht.