Mobiliteit: verplaats je voortaan anders en beter!

Op 14/02/22
Deel via

Let op, geld lenen kost ook geld.

Steps, elektrische skateboards, e-bikes, hoverboards, segways… Laat die vooroordelen achterwege en ga voluit voor een zachte mobiliteit. Want de mogelijkheden om je op een meer ecologische manier doorheen de stad verplaatsen, zijn er wel degelijk. Je hoeft je enkel goed te informeren.

Zachte mobiliteit, huh?

Alle transportmiddelen die het milieu respecteren: dus ook te voet en met de fiets. Want een motor heeft hoe dan ook nooit een neutrale impact op het milieu. De alternatieven voor de klassieke verbrandingsmotor – zoals de elektrische motor aangedreven door een batterij – zijn een eerste stap naar een ‘zachtere’ mobiliteit. Steps, elektrische skateboards en fietsen, hoverboards en segways zijn dan weer een perfect alternatief voor het klassiek vervoer én verminderen tegelijkertijd de verkeersdrukte in de stad.

Is het iets voor mij?

Je hebt geen auto om budgettaire of ecologische redenen? Je hebt een hekel aan het openbaar vervoer? Het station is te ver van waar je woont? Je verliest te veel tijd in de file? Dan is het antwoord “ja”! Houd er wel rekening mee dat deze alternatieve vervoermiddelen gemaakt zijn om je aan een gemiddeld tempo te verplaatsen over relatief korte afstanden en geen oneindig rijbereik hebben. Ze zijn dus perfect voor in de stad.

WELK VOERTUIG KIES JIJ?

Dergelijk transportmiddel koop je niet in één-twee-drie. Er zijn veel zaken waar je rekening mee moet houden: draagbaarheid, prijs en financiering, rijbereik, leercurve, onderhoud, plezier en wetgeving. En niet te vergeten: het opladen van de batterij vooraleer je op pad gaat!

Elektrische fiets

Ideaal om naar het werk te fietsen, zonder in schuim en zweet aan te komen.

Voordelen

  • De elektrische aandrijving is natuurlijk een grote hulp, zeker als je langere afstanden moet afleggen. Maar pas op: een elektrische fiets is absoluut niets voor luiaards! Je moet nog steeds gas geven op die trappers, je bilspieren zullen het geweten hebben.
  • Het is zo comfortabel dat je al snel de auto aan de kant laat staan, ook voor grotere afstanden.
  • In de grote steden kan je ze gemakkelijk huren via verhuurmaatschappijen met een selfservice systeem.

Nadelen

  • De niet-plooibare versie valt groot uit en is ook vrij zwaar (een stuk zwaarder dan een klassieke fiets), wat niet altijd praktisch is als je er de trappen mee op moet of hem op een fietsenrek wil tillen.
  • Hij is interessanter voor dieven dan de ‘klassieke’ versie. Denk er dus aan om hem altijd te sluiten en veilig te stallen.

Monowheel en hoverboard

Diegenen die zich eraan wagen, oogsten vaak bewonderende of nieuwsgierige blikken van voorbijgangers. Deze micromobiliteitsvoertuigen zijn kleine elektrische toestellen met een vliegwielsysteem of gyroscoop. Je stuurt ze aan met je eigen lichaamsgewicht. De monowheel of eenwieler bestaat uit één enkel wiel met twee uitklapbare voetsteunen. Het hoverboard is een board waarop je je twee voeten naast elkaar plaatst.

Voordelen

  • De compacte vorm en het lichte gewicht (tussen 10 en 15 kg) maakt ze makkelijk te vervoeren.
  • Ze zijn ideaal voor intermodaal vervoer in de stad, aangezien ze niet veel plaats innemen op het openbaar vervoer of in de koffer van de auto.
  • Het rijden ‘zonder handen’ geeft een zalig gevoel van vrijheid.

Nadelen

  • Het vraagt de nodige tijd en een goed evenwicht om het onder de knie te krijgen.

Segway

De segway is een gyroscopisch elektrisch transportmiddel dat bestaat uit een platform en twee wielen. Daarnaast heeft het een stuur- en vasthoudas. Het toestel reageert op direct kantelen: leun naar voren om vooruit te gaan en naar achteren om te vertragen.

Voordelen

  • Het stuur zorgt voor een goede grip en een betere stabiliteit.
  • Er is een zeer ruim aanbod, met verschillende modellen in verschillende maten en gewichten, aangepast aan een offroad of meer stedelijke omgeving.
  • Het toestel heeft over het algemeen een groot rijbereik.

Nadelen

  • De prijs: de segway is duurder dan de hoverboard en de monowheel.
  • Door het stuur is hij groter in omvang, al bestaan er ook plooibare versies.

Elektrische step

Een blijver. De motor kan in de wielen of onder het kettingblad zitten. Remmen, versnellen, sturen: alles gebeurt via het stuur.

Voordelen

  • Het stuur is eenvoudig in gebruik en biedt een grote stabiliteit en een sterk gevoel van controle.
  • Hij is meestal plooibaar en dus overal mee naartoe te nemen, ook in de koffer van de auto.
  • Hij heeft een progressief kantje, dat bij velen in de smaak valt.
  • Je vindt ze verspreid over de hele stad. De selfservice versie gebruik je al voor slechts enkele euro’s.

Nadelen

  • De aankoopprijs is nog steeds vrij hoog in vergelijking met de gemiddelde snelheid die dit transportmiddel biedt.

Elektrisch skateboard

Het elektrisch skateboard ziet er ongelooflijk cool uit. De batterij wordt meestal gemonteerd onder het board, en de motoren worden ofwel in de trucks ofwel in de wielen verwerkt. Je beweegt op twee manieren vooruit en achteruit, afhankelijk van het model: met een afstandsbediening of via Bluetooth met een applicatie op je smartphone.

Voordelen

 

  • Je beleeft de sensatie van echt skateboarden. En dat is cool.
  • Je kan de snelheid meten, kiezen en vooral controleren dankzij de afstandsbediening.
  • Remmen gaat makkelijker, omdat je je voeten niet meer op de grond moet zetten.

Nadelen

  • Zijn formaat past moeilijker onder de schouderbanden van je rugzak dan een klassiek board. Hij weegt ook een stuk meer (+/- 5 kg).
  • Aangezien je een afstandsbediening of een smartphone nodig hebt om vooruit te gaan, heb je je handen nooit helemaal vrij.

WELKE PRESTATIES VOOR WELK BUDGET?

We vergeleken de gemiddelde prijs, de gemiddelde snelheid en het rijbereik van elk transportmiddel. De snelheid en het bereik hangen af van het budget dat je spendeert, dat vaak bepaald wordt door het vermogen van de batterij en de motor.

 PRIJSSNELHEIDBEREIK
Elektrische fietsTussen 800 en 4.000 euro25 km/u – 45 km/uVan 20 tot 100 km volgens het model
MonowheelTussen 500 en 2.000 euro25 km/u (sommige tot 45 km/u)Van 7 tot 100 km volgens het model
SegwayTussen 500 en 3.000 euro25 km/u (sommige tot 45 km/u)Van 15 tot 30 km volgens het model
HoverboardTussen 300 en 800 euro5 km/u - 15 km/uVan 15 tot 20 km volgens het model
Elektrische stepTussen 500 en 1.200 euro15 km/u - 25 km/u (sommige tot 80 km/u)Van 15 tot 20 km volgens het model
Elektrisch skateboardTussen 500 en 1.000 euro20 km/u – 50 km/uVan 10 tot 30 km volgens het model

Dat deze toestellen milieuvriendelijker zijn, betekent niet dat er geen wetgeving op van toepassing is. Ze vallen onder de wetgeving op aangedreven toestellen. Afhankelijk van je snelheid, kan je er niet zomaar overal mee rijden:

  • Rijd je minder dan 6 km/u, dan mag je alleen rijden op het voetpad.
  • Ligt je snelheid tussen 6 en 25 km/u, dan moet je het fietspad of de openbare weg nemen.
  • Boven de 25 km/u wordt je toestel een voertuig: je moet een motorrijtuigenverzekering afsluiten, maar ook een rijbewijs hebben en het voertuig inschrijven.

Hoe financier je de aankoop van je nieuwe transportmiddel?

Heb je niet genoeg geld op je spaarrekening staan? Weet dan dat er financieringsoplossingen* bestaan op maat van deze innovatieve transportmiddelen. Ook de Gewesten kennen premies toe voor de aankoop van een elektrische fiets.

Ontdek onze financieringsoplossing voor zachte mobiliteit >
Al vanaf 500 euro.
*Onder voorbehoud van aanvaarding van je aanvraag

DE KOSTEN WAARMEE JE REKENING MOET HOUDEN

Naast de gemiddelde aankoopprijs hou je bij het berekenen van je budget best rekening met enkele andere kosten.

  • Elektriciteit: Dat deze toestellen zo gemakkelijk vooruitgaan, heeft natuurlijk te maken met de aandrijving van de elektrische motor en de batterij. En die is niet gratis, ook al is er een groot verschil met de prijzen voor brandstoffen zoals benzine of diesel. Voor een elektrische fiets bijvoorbeeld komt de kost op zo’n 1,5 euro per 1.000 km. Dit is een inschatting, aangezien je rekening moet houden met de exacte prijs van de elektriciteit, de capaciteit van de batterij (uitgedrukt in Wh of wattuur) en het reële rijbereik (uitgedrukt in km). Maar zelfs als je batterij niet van de nieuwste generatie is en niet 100% efficiënt werkt, dan nog zijn de kosten voor elektriciteit verwaarloosbaar voor al deze nieuwe transportmiddelen.
  • Slijtage en onderhoud: Hoe zwaar ze ook zijn, de batterijen, remmen, banden en andere componenten waaruit je transportmiddel bestaat, gaan niet eeuwig mee. Dat gezegd zijnde, duurt het meestal meer dan 5.000 km voordat een onderhoud of herstelling nodig is.
  • Veiligheid: Hoe populairder deze transportmiddelen worden, hoe meer ze een bron zijn van ongevallen. Het is niet altijd voldoende om de wegcode te respecteren en defensief te rijden. Bescherm jezelf dus goed! Helm, fluohesje, ledlampen, afneembare claxon, waterdichte rugzak, felgekleurde thermische kledij (in de winter wordt het snel donker), hoofdlamp… Kortom, val op! Dit alles heeft uiteraard een prijs, maar veiligheid komt altijd op de eerste plaats.

RIJ MET EEN GERUST GEMOED

Ook al hebben deze voertuigen in de meeste gevallen, met uitzondering van de fiets, de eigenschap dat ze gemakkelijk mee te nemen zijn, toch moet je ze vaak even ‘buiten’ laten staan. Gezien de gemiddelde waarde van deze toestellen, zijn ze erg aanlokkelijk voor potentiële dieven, meer nog dan de klassieke fiets. De oplossing? Een stevig U-hangslot. Bespaar niet op de kwaliteit van je slot, ook al is het een flinke investering (rond de 100 euro).

*Kredietvorm: lening op afbetaling. Onder voorbehoud van aanvaarding van je aanvraag door AlphaCredit NV, kredietgever, Sint-Lazaruslaan 4-10/3, B-1210 Brussel, RPR Brussel, BTW BE0445.781.316, filiaal van BNP Paribas Fortis. Verbonden agent: BNP Paribas Fortis NV, Warandeberg 3, B-1000 Brussel – RPR Brussel – BTW BE0403.199.702. Krediet onderworpen aan de bepalingen inzake consumentenkrediet uit hoofdstuk 1 van titel 4 van boek VII Wetboek Economisch Recht. Alle voorwaarden zijn terug te vinden in de kantoren en op www.bnpparibasfortis.be.