Contactloze betaling

Contactloos betalen met kaart

  • Wat is 'contactloos betalen'?
    Al onze nieuwe bankkaarten zijn uitgerust met NFC-technologie (Near Field Communication). Dat betekent dat je kaart en de betaalterminal op afstand kunnen communiceren. Je hoeft je kaart dus niet meer in de terminal te steken. Kaarten en betaalterminals met NFC herken je aan dit logo met golfjes.logo-wirelesspay
  • Hoe weet ik zeker dat het bedrag niet tweemaal van mijn rekening gaat?
    Na je betaling bevestigen een geluidssignaal en een lampje dat alles in orde is en dat de betaalterminal is uitgeschakeld. Zelfs als je bankkaart dicht bij de terminal blijft, kan het bedrag geen tweede keer van je rekening worden afgehouden.
  • Is contactloos betalen echt veilig?
    Contactloos betalen maakt gebruik van hetzelfde beveiligde netwerk als een gewone bankkaart, dankzij een beveiligde NFC-chip. Elke betaling genereert ook een unieke code die niet herbruikbaar is. Om contactloos te betalen, moet je bankkaart zich op enkele centimeters van de betaalterminal bevinden.

    Voor nog meer zekerheid is betalen zonder pincode beperkt tot 50 euro. En zodra je voor in totaal 100 euro hebt gekocht, moet je je kaart in de betaalterminal steken en je pincode invoeren. Pas daarna kun je opnieuw aankopen doen zonder pincode.

Apple Pay

  • Wat is Apple Pay?
    Apple Pay is de betaaldienst van Apple. Hiermee betaal je makkelijker, sneller en veilig. Je kunt deze dienst gebruiken voor je aankopen in winkels, maar ook in apps en op websites die je via de Safari-browser op je iPhone, iPad, Apple Watch of Mac opent.
  • Welke betaalkaarten kan ik toevoegen aan Apple Pay?
    Je kunt Apple Pay gebruiken met je Hello debet- en kredietkaarten die Hello bank! uitgeeft. De eerste kaart die je toevoegt aan Apple Pay wordt je standaardkaart.
  • Hoe activeer ik Apple Pay in de Hello bank!-app?
    Om Apple Pay te activeren, moet je toestel beschikken over de meest recente versie van iOS, watchOS of macOS. Ga naar de supportsite van Apple voor meer informatie en om te ontdekken hoe je je iPhone of iPad, Apple Watch of Mackunt updaten.

    Alleen voor iPhone
    1. Meld je aan in de Hello bank!-app op je iPhone en druk op 'Meer', dan op 'Instellingen', vervolgens op 'Apple Pay' en ten slotte op 'Aan de slag'. Er verschijnt een overzicht van je debet- en kredietkaarten.
    2. Selecteer de eerste kaart die je met Apple Pay wilt gebruiken en druk op 'Toevoegen aan Apple Wallet' en daarna op 'Volgende'.
    3. Lees de algemene voorwaarden en druk op 'Aanvaarden' en ten slotte op 'Gereed'.
    4. Je kunt deze kaart nu gebruiken om met Apple Pay te betalen op je iPhone.
    Voor iPhone en Apple Watch
    1. Meld je aan in de Hello bank!-app op je iPhone en druk op 'Meer', dan op 'Instellingen', vervolgens op 'Apple Pay' en ten slotte op 'Aan de slag'. Er verschijnt een overzicht van je debet- en kredietkaarten.
    2. Selecteer de eerste kaart die je met Apple Pay wilt gebruiken en druk op 'Toevoegen aan Apple Wallet'.
    3. Selecteer je iPhone en tik op ‘Volgende’.
    4. Lees de algemene voorwaarden en druk op 'Aanvaarden' en ten slotte op 'Gereed'.
    5. Je kunt deze kaart nu gebruiken om met Apple Pay te betalen op je iPhone.
    6. Druk daarna op 'Toevoegen aan Apple Wallet' naast je Apple Watch.
    7. Druk op 'Kies een kaart', vervolgens op 'Toevoegen aan Apple Wallet', op 'Volgende', op 'Aanvaarden' en tot slot op 'Gereed'.
    8. Apple Pay is nu ook geactiveerd om op je Apple Watch te betalen met de kaart die je hebt gekozen.
    Voor iPad
    Je kunt niet via de Hello bank!-app gaan om Apple Pay te activeren op je iPad. Dat moet je doen via het menu 'Instellingen' op je toestel, zoals uitgelegd in de vraag 'Hoe activeer ik Apple Pay in Wallet?'.

Google Pay

Fitbit Pay

  • Is Fitbit Pay een beveiligde dienst?
    Fitbit Pay bevat verschillende beveiligingsvoorzieningen. Fitbit Pay maakt gebruik van een algemeen geaccepteerd tokenplatform om ervoor te zorgen dat je kaartgegevens nooit worden gedeeld met winkeliers of met Fitbit.

    Voor een nog volledigere bescherming verplicht Fitbit Pay je ook om een persoonlijke viercijferige pincode te gebruiken.
  • Welke Fitbit-toestellen zijn compatibel met Fitbit Pay?
    Fitbit Pay werkt met Fitbit Charge 4, Fitbit Charge 5, Fitbit Ionic, Fitbit Sense, Fitbit Versa 2, Fitbit Versa 3 en bepaalde versies van Fitbit Charge 3 en Fitbit Versa die een NFC-chip bevatten.
  • Waar kan ik de lijst van verrichtingen met Fitbit Pay raadplegen?
    Je kunt de laatste drie verrichtingen met Fitbit Pay raadplegen in de rubriek 'Wallet' van de Fitbit-app.

    Om je laatste verrichtingen in de Fitbit-app te raadplegen:
    1. Open de Fitbit-app en druk op het pictogram 'Account'.
    2. Druk op de afbeelding van je smartwatch en kies 'Wallet'.
    3. Selecteer de kaart die je aan je toestel hebt toegevoegd en scroll naar beneden om je laatste drie verrichtingen weer te geven.
    Raadpleeg voor je vorige betalingen de historiek van de verrichtingen op de gekoppelde rekeningen via Easy Banking Web of de Hello bank!-app.

    Opgelet: verrichtingen met je debetkaart via je Fitbit-toestel verschijnen soms pas enkele dagen later in je lijst. De bevestiging dat de betaling is uitgevoerd, verschijnt altijd op de terminal.

Garmin Pay

  • Hoe verwijder ik mijn hele Garmin Pay-portemonnee?
    1. Open de Garmin Connect-app, open het menu en ga naar 'Garmin Toestellen'.
    2. Selecteer je horloge en kies de optie 'Garmin Pay'.
    3. Kies 'Uw portemonnee beheren'.
    4. Selecteer 'Portemonnee verwijderen'. Jouw Garmin Pay-portemonnee en alle bijbehorende kaartinformatie worden verwijderd. Je kunt niet betalen met jouw Garmin-toestel totdat je een nieuwe portemonnee hebt aangemaakt en een kaart hebt toegevoegd.
  • Zijn contactloze betalingen met Garmin Pay veilig?

    Ja! Garmin Pay maakt gebruik van verschillende veiligheidstoepassingen.

    1. Tokenisering: je kaartgegevens worden nooit getoond of gedeeld met handelaars of met Garmin.
    2. Je moet je pincode op je smartwatch ingeven om een betaling uit te voeren.
  • Moet ik een pincode invoeren om te betalen?

    Wanneer je Garmin Pay instelt, moet je een persoonlijke pincode van vier cijfers instellen. Op deze manier kun je veilig betalen.

    Om een betaling te bevestigen, voer je je pincode in. De code moet elke dag (om de 24 uur) opnieuw worden ingevoerd of telkens wanneer je je smartwatch uit- en weer aandoet.

Payconiq by Bancontact

  • Hoe Payconiq by Bancontact installeren?
    • Ga naar de App Store of Play Store
    • Download Payconiq by Bancontact
    • Open de applicatie, klik op Starten en aanvaard de gebruiksvoorwaarden
    • Geef je gsm-nummer in. Je ontvangt een sms met activatiecode
    • Geef je e-mailadres in en kies je pincode (4 cijfers)
    • Activeer Touch ID als je dat wil of sla deze stap over
    • Kies je bank
    • Geef de details van je debetkaart in en bevestig via een M2-handtekening
    • Je kaart werd correct toegevoegd. Klik op Verdergaan
    • Bevestig je betaalrekening en debetkaart
    • Je wordt doorverwezen naar de website van de bank. Geef je kaart- en klantnummer in
    • Bevestig met een M1- en daarna M2-handtekening
    • Je wordt doorverwezen naar Payconiq. Je ontvangt een bevestigingsmail
    • Bevestig je e-mailadres
    • Ga terug naar de app en klik op Verdergaan
    • Je bent klaar om de app te gebruiken
  • Hoe Payconiq gebruiken?
    Je hebt een betaalrekening nodig. Daarmee kan je overal en op elk moment snel en gratis contactloos betalen. Je moet wel je Hello bank! betaalrekening koppelen aan de Payconiq by Bancontact app.
  • Wat moet ik doen als ik mijn kaart of mijn rekening niet kan koppelen aan Payconiq by Bancontact?

    Je ontvangt een foutmelding over je kaart, je rekening, je gegevens of de bank:

    • Heb je je debetkaart al geactiveerd door er een eerste keer mee te betalen in een fysieke winkel met de chip en je pincode? Dat is nodig vooraleer je gebruik kan maken van extra diensten zoals Payconiq by Bancontact en het lezen van een QR-code. Overloop opnieuw de stappen met je kaartlezer. Volg ze nauwgezet. Je elektronische handtekening moet steeds uit acht cijfers bestaan.

      Werkt dat niet, dan is er misschien een probleem met je betaalrekening of debetkaart. Contacteer het Hello Team voor meer informatie.
    • Je wordt doorverwezen naar de website van de bank via Payconiq by Bancontact, maar je krijgt een technische foutmelding of een witte pagina te zien, of er gebeurt niets:

      Dit kan te wijten zijn aan een probleem met de standaardbrowser van je smartphone.

      Installeer Google Chrome en selecteer het als je standaardbrowser. De te volgen stappen hiervoor hangen af van je toestel en de Android versie waarmee je werkt. Over het algemeen vind je de standaard apps terug in de instellingen van je toestel, waar je moet kiezen voor Google Chrome.